Secondary abstract: |
Magistrsko delo obravnava značilnosti avdio deskripcije (AD) in analizira tipične primere avdio deskriptivne metode v uvodnikih animiranih filmov. Osrednji namen dela je ugotoviti podobnosti in razlike profesionalnih in neprofesionalnih AD, poiskati potencialne AD elemente ter raziskati podobne vzorce v neprofesionalnih AD transkripcijah. Teoretični del opredeljuje opis in predstavitev avdio-vizualne dejavnosti, kjer v ospredje postavljamo metodo avdio deskripcije oziroma zvočni opis vidnih elementov. Tematika obravnave opredeljuje posebno, unikatno metodo približevanja filmske, gledališke, kinematografske in ostale umetnosti slepim ter slabovidnih osebam. Teoretična poglavja dodatno opredeljujejo tehnike nastajanja AD materialov, tipične značilnosti, znanja in kompetence, splošne smernice ter mednarodne projekte. Področje animiranih filmov se globalno nanaša na mlajše generacije, ki se s tovrstnimi aktivnostmi identificirajo in nadgrajujejo jezikovne zmožnosti, z AD pa se dodatno vključujejo v sistem enakih možnosti v družbi. Raziskovalni del se nanaša na izbrane profesionalne uvodnike animiranih filmov, kasneje pa na zapisane neprofesionalne AD zapise. Analiza pokriva identificirane značilnosti AD, posebnosti zapisov in ostale identificirane kategorije, npr. vizualne podobe, fizične reakcije, vrednotenja, živalske skupine, barve, imena, oblike, dimenzije. V glavnini so izpostavljene naslednje kategorije in podkategorije: (a) osebe; (b) dogajanje, reakcije, premikanje, zorni kot in smer; (c) okoliščine, ozadje in scena. Izpisani vzorci in primeri so analizirani tudi po sistemu splošno-specifično in subjektivno-objektivno. Pri neprofesionalnih AD zapisih so udeleženci raziskave študentje oz. nestrokovnjaki AD, ki nimajo specifičnih znanj in kompetenc. Analiza teh zapisov izpostavlja omenjene kategorije in dodaja primerjalno študijo, pri tem pa v ospredje postavlja potencialne AD opise, nivo specifičnosti, izpostavljene unikatne zapise, podobne vzorce opisovanja in ključne razlike ali pomanjkljivosti, ki jih povezuje z glavnimi AD smernicami. Zaključna analiza nakazuje dodatne možne raziskave ali projekte in poziva na nujnost ozaveščanja AD, kar bi hkrati omogočalo enake receptivne možnosti za celotno moderno družbo. |