magistrsko delo
Abstract
Magistrsko delo obravnava parametrično analizo voziščne konstrukcije z numerično metodo - metodo končnih elementov. Delo je sestavljeno iz petih delov, in sicer je v samem začetku dela teoretični del, kjer je na kratko opisana zgodovina in prihodnost voziščne konstrukcije ter splošen opis voziščne konstrukcije sedanjosti. V nadaljevanju je predstavljeno dimenzioniranje voziščne konstrukcije po tehničnih specifikacijah za ceste - TSC. Našteti in opisani so vsi pogoji, priporočila ter zahteve, ki jih mora načrtovalec oz. projektant upoštevati pri načrtovanju in dimenzioniranju voziščne konstrukcije. Po teoretičnem delu sledi praktičen primer dimenzioniranja voziščne konstrukcije po TSC (empirični postopek dimenzioniranja voziščne konstrukcije), kjer obravnamo realen primer odseka ceste v občini Starše. V zadnjem delu je podana parametrična analiza voziščne konstrukcije, izvedene z metodo končnih elementov (MKE), sledi zaključek. Na podlagi parametrične analize smo prikazali vpliv dimenzij in lastnosti vgrajenih materialov ter nosilnost podlage na trajnost voziščnih konstrukcij. Rezultate analitične metode smo primerjali s tehničnimi specifikacijami za ceste. Pri analitični metodi smo uporabljali programsko orodje Everstress.
Keywords
gradbeništvo;voziščna konstrukcija;metoda končnih elementov;tehnične specifikacije za ceste;TSC;analitična metoda;empirični postopek;magistrske naloge;
Data
Language: |
Slovenian |
Year of publishing: |
2020 |
Typology: |
2.09 - Master's Thesis |
Organization: |
UM FGPA - Faculty of Civil Engineering, Transportation Engineering and Architecture |
Publisher: |
[M. Štrumbelj] |
UDC: |
[624.131:625.72]:519.6(043.2) |
COBISS: |
21987587
|
Views: |
626 |
Downloads: |
82 |
Average score: |
0 (0 votes) |
Metadata: |
|
Other data
Secondary language: |
English |
Secondary title: |
Parametric analysis of the road structure by finite element method |
Secondary abstract: |
The master’s thesis discusses parametric analysis of the roadway structure by numerical method – the finite element method. The master’s thesis consists of five parts; at the very beginning there is a theoretical part, which briefly describes the history and future of the roadway structure, and a general description of the roadway structure in the present. Afterwards the dimensioning of roadway structure according to the technical specifications for roadways (TSC) is presented. We listed and described all conditions, recommendations and requirements which the project planner must apply when designing and dimensioning the roadway structure. Following the theoretical part there is a practical example of dimensioning roadway structure according to the TSC (empirical procedure of dimensioning of roadway structure), where we deal with a realistic example of a road section in the municipality Starše. In the last part a parametric analysis of the roadway structure by finite element method (MKE) is given and a conclusion follows. Based on the parametric analysis we have shown the impact of dimensions and properties of the built-in materials and the bearing capacity of the foundation to the durability of roadway structures. We compared the results of the analytical method to the TSC. We used Everstress software for the analytical method. |
Secondary keywords: |
civil engineering;roadway construction;finite element method;technical specifications for roads;analytical method;empirical process; |
Type (COBISS): |
Master's thesis/paper |
Thesis comment: |
Univ. v Mariboru, Fak. za gradbeništvo, prometno inženirstvo in arhitekturo, Gradbeništvo |
Pages: |
XII, 100 str. |
ID: |
11463702 |