Abstract

The introduction of foreign languages into the first three-year cycle of primary school has spurred the need for qualified teachers, and is one of the main discussion points among experts in foreign language teaching. Most of the contemporary studies report that there is a global gap between the supply of qualified teachers of foreign languages to young learners and the demand for them as programmes expand. These studies emphasize the paramount importance in assuring the quality of early foreign language instruction. Therefore, the authors of this paper first present some of the models of initial and in-service training of teachers of foreign languages to young learners across the world and then focus on a more in-depth presentation and analysis of the training of teachers of foreign languages at the primary level in Slovenia. All the existing national programmes for teacher development are compared and discussed. Finally, some guidelines and recommendations are given regarding training teachers to teach foreign languages to young learners.

Keywords

izobraževanje učiteljev;učitelji;strokovna usposobljenost;jezikovni pouk;tuji jeziki;osnovne šole;Slovenija;

Data

Language: English
Year of publishing:
Typology: 1.01 - Original Scientific Article
Organization: UL PEF - Faculty of Education
Publisher: Pedagoška fakulteta Univerze
UDC: 37.091:81
COBISS: 9475913 Link will open in a new window
ISSN: 1855-9719
Parent publication: CEPS journal
Views: 2338
Downloads: 253
Average score: 0 (0 votes)
Metadata: JSON JSON-RDF JSON-LD TURTLE N-TRIPLES XML RDFA MICRODATA DC-XML DC-RDF RDF

Other data

Secondary language: Slovenian
Secondary title: Izobraževanje učiteljev za poučevanje tujih jezikov v osnovni šoli v Sloveniji
Secondary abstract: Pri vpeljavi učenja tujih jezikov v prvo triletje osnovnošolskega izobraževanja se je pokazala potreba po usposobljenih učiteljih za to poučevanje, hkrati pa je to postala ena izmed osrednjih diskusij med strokovnjaki na področju poučevanja tujih jezikov. Večina trenutnih raziskav kaže, da je velika diskrepanca med ponudbo usposobljenih učiteljev za poučevanje tujih jezikov mlajših učencev in potrebami, ki se ob širitvi programov še povečujejo. V raziskavah je poudarjeno, kako pomembno je zagotoviti kakovost pri zgodnjem poučevanju tujih jezikov. V prispevku so najprej predstavljeni nekateri tuji modeli začetnega in nadaljnjega izobraževanja učiteljev za poučevanje tujih jezikov mlajših učencev. Nato je podrobneje predstavljen in analiziran sistem izobraževanja učiteljev za poučevanje tujih jezikov na razredni stopnji (prvi dve triletji osnovne šole) v Sloveniji. Primerjani in analizirani so vsi obstoječi programi za izobraževanje in usposabljanje učiteljev. Na koncu je predstavljenih nekaj smernic in predlogov za izobraževanje učiteljev za poučevanje tujih jezikov mlajših učencev.
Secondary keywords: language teaching;foreign languages;teacher education;Slovenia;jezikovni pouk;tuji jeziki;izobraževanje učiteljev;Slovenija;
URN: URN:NBN:SI
Type (COBISS): Article
Pages: str. 27-53
Volume: ǂVol. ǂ2
Issue: ǂno. ǂ3
Chronology: 2012
DOI: 10.26529/cepsj.346
ID: 1727645
Recommended works:
, stališča učiteljev razrednega pouka in učencev, 2., 3. in 4. razreda
, no subtitle data available