Janko Rožič (Avtor)

Povzetek

Nacionalni slog v arhitekturi se pojavi v drugi polovici 19. stol., v času ustanavljanja nacionalnih držav. Umetnostni slogi, ki bi povzemali narodnostne razlike, so zacveteli v obdobju nacionalizmov in oveneli po prvi svetovni vojni. Prve zametke iskanja nacionalnega sloga v Sloveniji predstavljajo Narodni domovi, ki so jih v večjih mestih Slovenije konec devetdesetih let po češkem vzoru v neorenesančnem slogu gradili predvsem češki arhitekti. Moderno univerzalnost in narodno posebnost onkraj formalnih vzorcev, poleg teoretičnih poskusov Dušana Grabrijana, v praksi najbolje poveže Plečnikov in le Corbusierjev učenec Edvard Ravnikar, ki za moderno odprto slovenstvo navduši celo beneškega Slovenca arhitekta Valentina Simonittija. Šele ko razločimo nacionalno strast in narodnostno zavest, destruktivni sunek od ustvarjalnega vzgiba, kult od kulture se odpre prostor za narodnostno, za prosto rabo nacionalnega po Hölderlinu, ki ne zdrsne več v nacionalizem. Kako stati inu obstati se je tukaj med prvimi spraševal že Trubar. Kakor vsaka kultura za svoj narod je tudi slovenska s svojimi najglobljimi vzgibi v jeziku in prostoru lahko zgled za ustvarjalnost in najboljši porok za obstoj v svetovljanstvu prekaljenega slovenstva.

Ključne besede

arhitektura;arhitekturni slogi;nacionalni slogi;1850-20. st.;Slovenija;

Podatki

Jezik: Slovenski jezik
Leto izida:
Tipologija: 1.08 - Objavljeni znanstveni prispevek na konferenci
Organizacija: UL FF - Filozofska fakulteta
UDK: 72.03(497.4)"1850/19"
COBISS: 43127906 Povezava se bo odprla v novem oknu
Št. ogledov: 258
Št. prenosov: 26
Ocena: 0 (0 glasov)
Metapodatki: JSON JSON-RDF JSON-LD TURTLE N-TRIPLES XML RDFA MICRODATA DC-XML DC-RDF RDF

Ostali podatki

Sekundarni jezik: Angleški jezik
Sekundarni povzetek: The national style in architecture appears in the second half of the 19th century, at the time when nation states were being established. Artistic styles encompassing national differences flourished in the period of nationalism and faded after World War 1. The first hint of the search for a national style in Slovenia is given by the national centres built in the large Slovene towns in the late 1890s, in neo-Renaissance style, following the Czech model, mainly by Czech architects. In addition to theoretical attempts by Dušan Grabrijan, the modern universality and nationality particularity were best linked in practice by Plečnikćs and le Corbusierćs pupil Edvard Ravnikar, who even enthused the Venetian Slovene architect Valentin Simonitti for a modern, open Sloveneness. Only when we distinguish between national passion and national awareness, a destructive wave from a creative movement and cult from culture is space created for nationality, for the free use of the national pace Hölderlin, which no longer slides into nationalism. Among the first to ask the question of how to stand and keep standing was Trubar. Like every culture for its nation, Slovene culture, with its profoundest movements in language and space, can be a model for creativity and the best possible assurance of the survival of a cosmopolitan Sloveneness.
Sekundarne ključne besede: architecture;architectural styles;national styles;1850-;20. century;Slovenia;
Strani: Str. 129-136
ID: 13081105
Priporočena dela:
, ni podatka o podnaslovu
, magistrsko delo
, idejna zasnova večdisciplinarnega univerzitetnega okolja ob Foersterjevem vrtu v Ljubljani