doktorska disertacija
Gregor Torkar (Avtor), Boštjan Anko (Recenzent), Barbara Bajd (Recenzent), Drago Kos (Mentor), Zdenka Zalokar Divjak (Komentor)

Povzetek

V disertaciji obravnavamo pomembno in aktualno temo, t.j. človekov odnos do narave. Zavzemamo se za trajnostno naravnano družbo svobodnih in odgovornih posameznikov. V družbi bi bilo potrebno dvigniti zavest o pomenu varstva narave ter preko tega vplivati na politične odločitve. Vzgoja in izobraževanjeigra vsekakor pomembno vlogo v procesu spreminjanja etične drže ljudi do narave (dokaz o zavedanju pomena vzgoje in izobraževanja je tudi razglasitev desetletja Vzgoje za trajnostni razvoj 2005-2014). Posebej pomembno vlogo imajo učitelji in vzgojitelji, ki so lahko učencem pomemben zgled. S svojimi stališči in vedénjem do narave lahko vplivajo na učenčev odnos do narave. V disertaciji izpostavljamo pomen načel Franklove logoterapije - terapije za smisel življenja. Človeka definira kot svobodnega in odgovornega individuuma, ki je v vsakdanjem življenju soočen s številnimi možnostmi odločitve. Frankl meni, da se mora vsak sam odločiti v dani situaciji. Pri tem se mora opirati na svojo vest oziroma svoje vrednotne usmeritve (vrednote). V empirični raziskavi, v kateri je sodelovalo 314 vzgojiteljev, učiteljev razrednega pouka in učiteljev biologije iz vse Slovenije, so nas zanimale njihove predstave in odnos do narave, delovno zadovoljstvo, vzgojnoizobraževalno delovanje, vrednote in volja do smisla. Osrednji cilj raziskave je bil ugotoviti, kako učiteljeve/vzgojiteljeve vrednote in volja do smisla vplivajo na njihov odnos do narave. V raziskavi ugotavljamo, da vrednote učiteljev vplivajo na njihov odnos do narave. Orientiranost k vrednotam moralnega značaja ter vrednotam duhovne rasti in samotranscendence (preseganja samega sebe) je v pozitivni korelaciji z odgovornejšim obnašanjem do narave. V pozitivni korelaciji sta tudi volja do smisla in odgovorno obnašanje do narave. S tem smo empirično potrdili Franklovkoncept volje do smisla, ki v logoterapiji velja za osnovno potrebo naduhovni ravni človekove svobodne in odgovorne biti. Človek naj bi z odkrivanjem smisla in uresničevanjem vrednot, preko nekoga ali nečesa (npr. narave) izven sebe, uresničeval smiselne naloge, ter s tem oblikoval smisel svojega življenja ter se osebnostno izpolnjeval. To zmožnost izstopanja izven sebe imenuje Frankl preseganje samega sebe ali samotranscendenca, ki se je v naši empirični raziskavi pokazala kot vplivna (pozitivno) vrednotna orientacija pri napovedovanju odgovornega obnašanja do narave. Za vzgojo in izobraževanje na področju varstva narave pomenijo odgovorni učitelji in vzgojitelji (ki znajo s svojim zgledom in močjo svoje osebnosti pozitivno vplivati na učence ter njihov odnos do narave) velik doprinos k uresničevanju enega temeljnih vzgojno-izobraževalnih ciljev - razvijanje učenčevega odgovornega odnosa do narave. Za dosego tega cilja bi bilo potrebno več pozornosti posvečati permanentnemu izobraževanju učiteljev, ki ne bo imelo za cilj le posodabljanje in poglabljanje njihovega znanja, ampak predvsem njihovo osebnostno rast.

Ključne besede

učitelji;vzgoja;vzgoja in izobraževanje;varstvo narave;vrednote;logoterapija;

Podatki

Jezik: Slovenski jezik
Leto izida:
Izvor: Ljubljana
Tipologija: 2.08 - Doktorska disertacija
Organizacija: UL BF - Biotehniška fakulteta
Založnik: [G. Torkar]
UDK: 377.8+127:502.3/.8:630*945.3(043.3)
COBISS: 1793190 Povezava se bo odprla v novem oknu
Št. ogledov: 2244
Št. prenosov: 426
Ocena: 0 (0 glasov)
Metapodatki: JSON JSON-RDF JSON-LD TURTLE N-TRIPLES XML RDFA MICRODATA DC-XML DC-RDF RDF

Ostali podatki

Sekundarni jezik: Angleški jezik
Sekundarni naslov: ǂThe ǂinfluences of teacher's values on his/her educational work in nature conservation
Sekundarni povzetek: The dissertation deals with an increasingly important and topical issue - the relationship between human and nature. As shown in the theoretical discussion,the sustainable way of living can be achieved through critical thinking and individual responsibility. It is important to raise environmental awareness in our society and consequently influence governmental politics. Education plays an important role in the process of changing the human relationship towards nature. Especially important are the teachers' attitudes and behaviours towards nature, since they are important role models for the students. The thesis is based on the theoretical principles of Frankl's logotherapy - a therapy for the meaning of life. The human being is defined as a free and responsible individual, who is confronted with differentoptions in every situation in life. One must choose the optimal decision (response) in a certain life situation. To do so, the decision must be congruent with one's value orientations. A survey research was conducted with a sample of 341 preschool, primary school and biology teachers from Slovenia. A written questionnaire was used to measure their concepts about nature, their attitudes, behavioural intentions and behaviour towards nature, job satisfaction, educational work, values and the will to meaning. Our main goal was to examine the significance of values and the will to meaning for thedevelopment of the educator's concern for nature conservation. The results have shown that the teachers' personal meaning and values are of key importance for their successful work in the field of nature conservation. Teachers that have a higher personal meaning in life are more concerned for nature conservation and behave more responsible. The life of a responsible human being is oriented to somebody or something (for example, nature) outsidehim/her-self. Frankl called this human ability self-transcendence and saw it as a way of finding personal meaning. The key empirical conclusion is that the teachers' values influence their behaviour regarding nature conservation. A higher concern for nature conservation was significantly related to their values of selftranscendence and moral norms. Educational workin nature conservation demands autonomous, critical and responsible teachers. Therefore, the future of teacher education should not rest on formal education alone, but also on informal education focused on personal growth.
Vrsta dela (COBISS): Doktorska disertacija
Komentar na gradivo: Univerza v Ljubljani, Biotehniška fakulteta, Podiplomski študij Varstvo naravne dediščine, mentor: D. Kos, somentor: Z. Zalokar Divjak
Strani: 182 str.
Ključne besede (UDK): social sciences;družbene vede;education;vzgoja in izobraževanje;šolstvo;pouk;specialized instruction;vocational;technical;professional training;vocational colleges;institutes;polytechnics;strokovno in poklicno izobraževanje;visoke strokovne šole in inštituti;politehnika;višje strokovno izobraževanje;philosophy;psychology;filozofija;psihologija;mathematics;natural sciences;naravoslovne vede;matematika;the environment and its protection;varstvo okolja;applied sciences;medicine;technology;uporabne znanosti;medicina;tehnika;agriculture and related sciences and techniques;forestry;farming;wildlife exploitation;kmetijstvo ter sorodne vede in tehnologije;forestry;gozdarstvo;forests and forestry from the national point of view;social economics of forestry;gozdovi in gozdarstvo z nacionalnega vidika;gozdarska politika;politika pogozdovanja;družbenoekonomski vidiki gozdarstva;
ID: 20687
Priporočena dela:
, graduation thesis - higher professional studies
, diplomsko delo - univerzitetni študij
, diplomsko delo - univerzitetni študij