Tomaž Tollazzi (Author)

Abstract

Single-lane roundabouts may face the problems of getting crowded and empty in their circulatory roadway due to a strong stream of pedestrians and/or cyclists. Vehicles at the roundabout entries or exits have to provide the right of way over pedestrians and/or cyclists. Therefore, it comes to disturbances and traffic jams. If there are jams at the entry carriageway, vehicles are unable to get into roundabouts. If there are jams at the exit carriageway, vehicles are not able to leave the roundabout. When the length of vehicle platoon at the exits so long that it reaches the preceding entry, the roundabouts suffer from getting fully overcrowded. The paper presents the methodology of calculating the reduction of the roundabout capacity due to the pedestrian or cyclist stream. The method of calculating the reduction of the roundabout capacity with the disturbed streams may be used for roundabouts in urban environments, where the strength of the cyclist or pedestrian streams is not negligible.

Keywords

road traffic;roundabouts;roundabout capacity;traffic throughput;bicyclists;pedestrians;

Data

Language: English
Year of publishing:
Typology: 1.01 - Original Scientific Article
Organization: UM FGPA - Faculty of Civil Engineering, Transportation Engineering and Architecture
UDC: 625.739:656.142+656.183
COBISS: 4304150 Link will open in a new window
ISSN: 0353-5320
Views: 959
Downloads: 105
Average score: 0 (0 votes)
Metadata: JSON JSON-RDF JSON-LD TURTLE N-TRIPLES XML RDFA MICRODATA DC-XML DC-RDF RDF

Other data

Secondary language: Slovenian
Secondary abstract: V krožnih križiščih z enim voznim pasom v krožnem toku lahko, zaradi močnega toka pešcev in/ali kolesarjev, nastopajo problemi polnjenja in praznjenja krožnega križišča. Vozila na vhodih/izhodih v krožno križišče morajo pešcem/kolesarjem odstopiti prednost. Vsled tega prihaja do oviranosti tokov in zastojev. V primeru, da do zastojev prihaja na vhodu, vozila ne morejo uvažati v krožno križišče. V primeru, da do zastojev prihaja na izhodu, vozila ne morejo zapuščati krožnega križišča. V primeru, ko je dolžina vozil v koloni tako dolga, da doseže predhodni vhod, prihaja do problemov s polnjenjem krožnega križišča. V prispevku je prikazana metodologija izračuna zmanjšanja kapacitete krožnega križišča zaradi tokov kolesarjev in pešcev. Metodologija izračuna zmanjšanja kapacitete krožnega križišča s pomočjo oviranih tokov je uporabna pri krožnih križiščih v urbanih sredinah, kjer so jakosti prometnih tokov kolesarjev in pešcev nezanemarljive.
Secondary keywords: cestni promet;krožna križišča;kapaciteta krožnih križišč;prometna prepustnost;kolesarji;pešci;
URN: URN:SI:UM:
Type (COBISS): Scientific work
Pages: str. 11-14
Volume: ǂVol ǂ11
Issue: ǂšt. ǂ1
Chronology: 1999
DOI: 10.7307/ptt.v11i1.1125
ID: 10840800
Recommended works:
, diplomsko delo univerzitetnega študijskega programa
, diplomsko delo visokošolskega strokovnega študijskega programa
, diplomsko delo visokošolskega študija