Abstract

The quality of the teaching process in visual arts largely depends on a creative and effective combination of both general and subject-specific (visual arts) teaching methods. The aim of this study was to determine in- service teachers' perceptions of the features, specifics, importance and objectives of teaching methods in visual arts education, as well as their perception of the importance of visual arts as a school subject. The research was conducted on a sample of 373 Croatian elementary school teachers. A correlation was determined between the following variables: “teachers' work experience”, “teachers' perception of the importance of visual arts education” and the variable: “use of teaching methods in visual arts classes”. Findings have implications for modernizing and improving school practice; they also suggest further research in this area.

Keywords

learning;teaching;interactive approach;generic teaching methods;subject-specific teaching methods;elementary school teachers;teaching strategies;visual arts;

Data

Language: English
Year of publishing:
Typology: 1.01 - Original Scientific Article
Organization: UM PEF - Faculty of Education
UDC: 37.091.3:7
COBISS: 23815688 Link will open in a new window
ISSN: 1855-4431
Parent publication: Revija za elementarno izobraževanje
Views: 1722
Downloads: 370
Average score: 0 (0 votes)
Metadata: JSON JSON-RDF JSON-LD TURTLE N-TRIPLES XML RDFA MICRODATA DC-XML DC-RDF RDF

Other data

Secondary language: Slovenian
Secondary title: Mnenja učiteljev razrednega pouka o pomenu in uporabi učnih metod pri pouku likovne umetnosti
Secondary abstract: Kakovost pedagoškega procesa pri pouku likovne umetnosti je v veliki meri odvisna od kreativne in učinkovite kombinacije splošnih in predmetnospecifičnih učnih metod. Cilj raziskave je preveriti mnenja učiteljev o funkciji, posebnostih, pomenu in cilju uporabe posameznih učnih metod pri pouku likovne umetnosti ter tudi o pomenu pouka likovne umetnosti kot šolskega predmeta. V empirično raziskavo je bilo vključenih 373 učiteljev razrednega pouka na Hrvaškem. Za preverjanje korelacijske povezave med spremenljivkami delovna doba, percepcija pomena pouka likovne umetnosti kot šolskega predmeta in percepcija lastne avtonomije ter spremenljivkami uporaba učnih metod pri pouku likovne umetnosti je bil uporabljen Spearmanov test korelacije. Ugotovili smo, da so značilnosti, prednosti ter cilji splošnih in specifičnih metod dela pri pouku likovne umetnosti še vedno nezadostno obdelani in ostajajo neraziskani tako v strokovni literaturi kot v šolski praksi. Ugotovitve bodo v pomoč pri modernizaciji in izboljšanju šolske prakse, lahko pa tudi spodbudijo nadaljnje raziskave na tem področju.
Secondary keywords: učenje;poučevanje;interaktivni pristop;splošne učne metode;predmetnospecifične učne metode;učitelji razrednega pouka;učne strategije;pouk likovne umetnosti;ne zaključna dela;Likovna vzgoja in izobraževanje;Osnovnošolsko učenje in poučevanje;Učitelji;
URN: URN:NBN:SI
Type (COBISS): Article
Pages: str. 1-18
Volume: ǂLetn. ǂ11
Issue: ǂšt. ǂ1
Chronology: mar. 2018
DOI: 10.18690/1855-4431.11.1.1-18(2018)
ID: 10934189