magistrsko delo
Abstract
Ob vstopu v šolo imajo otroci pogosto težave pri usvajanju spretnosti pisanja. Težave se lahko pojavijo na zaznavnem področju, pri ustreznosti prijema pisala, na področju vidno-motorične koordinacije, fino-motoričnih spretnosti ipd. Otrok tako nima usvojenih predpogojev, ki so potrebni za nadaljnje učinkovito učenje zapisa črk in številk. Na področju predpisalnih spretnosti lahko veliko naredimo že v predšolskem obdobju. Z različnimi intervencijami na področju predpisalnih spretnosti razvijemo spretnosti, ki so ključnega pomena za nadaljnje uspešno opismenjevanje v osnovni šoli in posledično preprečimo mnogo težav, ki se lahko pojavijo pri učencih, ki so rizični za pojav učnih težav. V magistrskem delu smo izvedli raziskavo, v kateri smo na vzorcu predšolskih otrok s težavami v razvoju želeli preveriti učinke zaznavno-motoričnega programa predpisalnih spretnosti. Oblikovali smo ga na podlagi programa Pisanje od samega začetka (ang. Write from the start) avtorjev Teodoresca in L. Addy (1996). Prav tako smo dosežke otrok, ki so bili vključeni v program predpisalnih spretnosti, po zaključku programa primerjali z dosežki vrstnikov, ki v program niso bili vključeni in so predopismenjevalne spretnosti razvijali v skladu s pričakovanim razvojem. Zastavljeni cilji raziskave so bili: (1) preveriti predpisalne spretnosti vseh šestih izbranih otrok (treh s težavami v razvoju in treh brez teh težav), ki smo jih izbrali na podlagi poročanja vzgojiteljice in staršev, (2) oblikovati in izvesti zaznavno-motorični program predpisalnih spretnosti po programu Pisanje od samega začetka (ang. Write from the start) avtorjev Teodoresca in L. Addy (1996) ter (3) ugotoviti, ali so otroci s težavami v razvoju, ki so bili vključeni v zaznavno-motorični program, napredovali na področju predpisalnih spretnosti in v primerjavi z njihovimi vrstniki, ki v zaznavno-motorični program niso bili vključeni in niso kazali odstopanj na izbranem področju raziskovanja. Rezultati začetne ocene predpisalnih spretnosti so pokazali, da so otroci iz eksperimentalne skupine imeli več težav na različnih področjih predpisalnih spretnosti kot otroci iz kontrolne skupine, čeprav se te težave niso pokazale pri vseh otrocih in na vseh vključenih področjih. Rezultati končne ocene predpisalnih spretnosti so pokazali, da so otroci iz eksperimentalne skupine v času izvajanja programa napredovali na področju predpisalnih spretnosti (vidna konstantnost predmeta, razlikovanje figura – ozadje, tekočnost izvajanja, prijem pisala), pri čemer sta dva otroka s težavami v razvoju napredovala bolj kot otrok s težavami v razvoju, pri katerem so se pokazali razvojni zaostanki oz. težave na področju risanja oblik in slike, vidno-motorične koordinacije, združevanja leve in desne strani, prilagajanja oči razdalji in vidnega sledenja ter prostorske orientacije. Otroci iz eksperimentalne skupine so napredovali tudi v primerjavi z otroki iz kontrolne, predvsem na področju vidno-motorične koordinacije in prijema pisala, pri čemer pri vidni konstantnosti predmeta, razumevanju velikosti predmetov, tekočnosti izvajanja ter položaju telesa med risanjem pri končni oceni ni prišlo do razlik. Otroci iz kontrolne skupine so dosegli nekoliko boljši rezultat pri linearnem nadzoru. Z magistrskim delom želimo doprinesti k boljšemu razumevanju, ocenjevanju in razvijanju predpisalnih spretnosti predšolskih otrok, ki so potrebne za učinkovito usvajanje pisave v začetnih letih šolanja.
Keywords
pismenost;predpisalne spretnosti;zaznavno-motorični program;predšolsko obdobje;predšolska vzgoja;
Data
Language: |
Slovenian |
Year of publishing: |
2019 |
Typology: |
2.09 - Master's Thesis |
Organization: |
UL PEF - Faculty of Education |
Publisher: |
[M. Poljanšek] |
UDC: |
373.2.016(043.2) |
COBISS: |
12448841
|
Views: |
525 |
Downloads: |
85 |
Average score: |
0 (0 votes) |
Metadata: |
|
Other data
Secondary language: |
English |
Secondary title: |
Perceptuo-motor programme for developing prewriting skills in preshool |
Secondary abstract: |
Pupils often have difficulties with handwriting at the beginning of primary school. These can happen in the area of perception, pencil grasp, visual-motor coordination, fine motor skills etc. Thus children do not have sufficient prewriting skills which are needed for effective handwriting instruction. Prewriting skills can be promoted in preschool years. We can help develop the skills crucial for successful academic performance with different intervention programs and consequently prevent emergence of learning difficulties in pupils at risk. For the purposes of this master's thesis we conducted a study on a sample of preschool children with developmental issues to verify the effectiveness of perpetuo-motor program of prewriting skills based on the program »Write from the start« by Teodorescu and L. Addy (1996), to assess the progress of children with developmental issues and in comparison with their peers without such issues. Our goals were (1) to assess prewriting skills of all six children who were chosen according to their preschool teachers' and parents' opinions, (2) to design and perform a perpetuo-motor program of prewriting skills based on the program Write from the start by Teodorescu and L. Addy (1996) and (3) to assess the progress of prewriting skills of children with developmental issues who were part of the program and in comparison with children without developmental issues who were not part of the program. The results of the preliminary assessment of prewriting skills have shown that the children from the experimental group had more difficulties in comparison with the children from the control group, nevertheless difficulties varied and were not seen in all prewriting skills. The results of the final assessment have shown improvement of prewriting skills (form constancy, figure-ground discrimination, fluency, pencil grasp) in children from the experimental group, but two children have progressed more that the third one who had some developmental delays and difficulties with drawing geometric shapes and pictures, visual-motor coordination, crossing the midline, visual tracking and spatial orientation. The children from the experimental group also progressed in comparison with the children from the control group, especially in visual-motor coordination and pencil grasp whereas no differences were shown in form constancy, understanding size, fluency and position of the body during drawing. The children from the control group had higher results in linear control. With this master's thesis we want to contribute to better understanding, assessment and intervention of preschool children's prewriting skills that are needed for efficient handwriting instruction in the early school years. |
Secondary keywords: |
writing;motor activity;pre-school child;pisava;motorika;predšolski otrok; |
File type: |
application/pdf |
Type (COBISS): |
Master's thesis/paper |
Thesis comment: |
Univ. v Ljubljani, Pedagoška fak., Specialna in rehabilitacijska pedagogika, posebne razvojne in učne težave |
Pages: |
94 str. |
ID: |
11148911 |