Danica Fink-Hafner (Author), Tamara Dagen (Author), Mitja Hafner-Fink (Author)

Abstract

The article examines the deliberation of higher education (HE) scholars and practitioners on research issues in the HE field, which has taken into account the complexity of current trends of deglobalisation and changing characteristics of globalisation. More precisely, the article offers a systematic review of the ideas developed by focus group participants (FGPs) from different parts of the world while debating internationalisation, globalisation and Europeanisation with respect to the field of HE. These FGPs agreed that: 1) theoretical definitions used by academics and practitioners are currently socially constructed in a biased way (in favour of the Anglo-North American point of view); 2) academic research (notably conceptual definitions) must better take into account the issues contextually and dynamically across time and space; and 3) that HE research is in the stage when a more theoretically refined and a methodologically stronger new global wave of empirical research is required for further advancement of theorising and practitioners’ work

Keywords

methods;Europeanisation;internationalisation;theory;

Data

Language: English
Year of publishing:
Typology: 1.01 - Original Scientific Article
Organization: UL FDV - Faculty of Social Sciences
UDC: 001.891:378
COBISS: 118499331 Link will open in a new window
ISSN: 0040-3598
Views: 211
Downloads: 31
Average score: 0 (0 votes)
Metadata: JSON JSON-RDF JSON-LD TURTLE N-TRIPLES XML RDFA MICRODATA DC-XML DC-RDF RDF

Other data

Secondary language: Slovenian
Secondary title: Raziskovalne tematike na polju visokega šolstva v času izzivov globalizaciji
Secondary abstract: Članek predstavlja analizo ugotovitev fokusnih skupin, v katerih so znanstveniki in praktiki s področja visokega šolstva iz različnih delov sveta razpravljali o raziskovalnih problemih na visokošolskem polju. V razpravi so upoštevali kompleksnost sodobnih teženj deglobalizacije in spreminjajočih se značilnosti globalizacije. Natančneje, v članku ponujamo sistematični pregled idej, ki so jih razvili udeleženci fokusnih skupin iz različnih delov sveta, ko so razpravljali o internacionalizaciji, globalizaciji in evropeizaciji na visokošolskem polju. Udeleženci fokusnih skupin so se strinjali, da: 1) so teoretične definicije, katere uporabljajo znanstveniki in praktiki, družbeneno konstruirane na pristranski način (v korist anglo-severnoameriškega zornega kota); 2) znanstveno raziskovanje (še posebej konceptualne opredelitve) morajo bolje upoštevati kontekstualnost in dinamiko časa in prostora; 3) raziskovanje na področju visokošolskega polja je v fazi, ko je za nadaljnji napredek teoretiziranja in dela praktikov potreben nov val teoretično dodelanega in metodološko bolj striktnega globalnega vala empiričnega raziskovanja.
Secondary keywords: metode;evropeizacija;internacionalizacija;Višje in visokošolsko izobraževanje;Globalizacija;Raziskovanje;
Type (COBISS): Article
Pages: str. 443-463, 593
Volume: ǂLetn. ǂ59
Issue: ǂšt. ǂ2
Chronology: apr.- jun. 2022
DOI: 10.51936/tip.59.2.443-463
ID: 16216895