Damjana Kern (Author)

Abstract

Prispevek pregledno predstavi možnosti za učenje slovenščine v okviru manjšinskega šolstva ter različne modele izobraževanja v manjšinskih vzgojno-izobraževalnih ustanovah. Upoštevana je celotna izobraževalna vertikala: od vrtca do visokošolskega in univerzitetnega izobraževanja. Predstavljeno je šolstvo na avstrijskem Koroškem, slovenske šole na Tržaškem in Goriškem, slovensko šolstvo v Benečiji, prav tako pa tudi prisotnost slovenskega jezika in problematika narodnostnih šol v Porabju.

Keywords

slovenščina;jezikovna didaktika;manjšine;manjšinsko šolstvo;avstrijska Koroška;Tržaško;Goriška;Benečija;Porabje;

Data

Language: Slovenian
Year of publishing:
Typology: 1.08 - Published Scientific Conference Contribution
Organization: UL FF - Faculty of Arts
UDC: 811.163.6'242(435.5+450.36+439=163.6):376.1-054.57
COBISS: 40949090 Link will open in a new window
Views: 5
Downloads: 0
Average score: 0 (0 votes)
Metadata: JSON JSON-RDF JSON-LD TURTLE N-TRIPLES XML RDFA MICRODATA DC-XML DC-RDF RDF

Other data

Secondary language: English
Secondary abstract: The article offers a overview of the opportunities for learning Slovene within minority educational systems and the various models of education in minority educational institutions. The complete educational span is considered: from nursery school to university level. The educational system of Austrian Carinthia and Slovene language education in Italy are presented, as well as the presence of Slovene and the question of minority group educationin the Porabje region.
Secondary keywords: Slovene as a school subject;minority education;Austrian Carinthia;Slovene language education in Italy;the Porabje region;
Type (COBISS): Article
Pages: Str. 171-196
ID: 19987820