Karmen Erjavec (Author)

Abstract

Mass media are pervasive in contemporary society and their influence on the ofleisure time, on the awareness of political and social reality. The danger to democratic values lies in the gap that has opened up between the relative sophistication and power of media procedurs and the relative passivity and lack of sophistication of media audiences. Media education is one way every culture possesses to addresses and hopefully to begin to close the gap. What kind of knowledge and skills are essential for being a citizen in a media age? Media education offers an answer - the ability to chose quality of information, analyse, criticaly evaluate and to produce media content, as wellas to foster the development of skills and practices integral to the practice of participatory democracy. Media literacy is an essential part of political socialization.

Keywords

komunikologija;vzgoja za medije;izobraževanje;politična socializacija;množični mediji;Vzgoja za medije;Politična socializacija;

Data

Language: Slovenian
Year of publishing:
Typology: 1.01 - Original Scientific Article
Organization: UL FDV - Faculty of Social Sciences
Publisher: Fakulteta za sociologijo, politične vede in novinarstvo v Ljubljani
UDC: 659.3/.4
COBISS: 19960669 Link will open in a new window
ISSN: 0040-3598
Parent publication: Teorija in praksa
Views: 1521
Downloads: 302
Average score: 0 (0 votes)
Metadata: JSON JSON-RDF JSON-LD TURTLE N-TRIPLES XML RDFA MICRODATA DC-XML DC-RDF RDF

Other data

Secondary language: Unknown
Secondary title: Media literacy as a condition for successful political socialization
Secondary abstract: Množični mediji imajo središčno vlogo v naši družbi, vplivajo na preživljanje prostega časa in na našo percepcijo politične in družbene realnosti. Grožnja demokratičnim vrednotam leži v vrzeli med močnimi medijskimi ustvarjalci in lastniki ter medijskim občinstvom. Vzgoja za medije je eno od ključnih orožij vsake kulture za zmanjšanje družbene vrzeli. Ta članek odgovarja na vprašanje: Kakšno znanje in veščine potrebuje državljan v medijsko nasičeni dobi? Vzgoja za medije ponuja odgovor: Medijsko pismen državljan zna izbirali kakovostne informacije, analizirati, kritično ocenjevati in izdelovati raznovrstne komunikacijske oblike ter aktivno participirati v družbenem življenju. Medijska pismenost je bistvena za demokratično zdravje sodobnih medijsko zasičenih družb. Kajti le državljan, ki je medijsko pismen in izbira kakovostno medijsko vsebino, je dovolj informiran, da lahko odgovorno participira v demokratičnem sistemu. Tako je medijska pismenost bistveni del politične socializacije.
Secondary keywords: communication sciences;education for media;education;political socialization;mass media;
URN: URN:NBN:SI
Type (COBISS): Not categorized
Pages: str. 672-685
Volume: ǂLet. ǂ37
Issue: ǂšt. ǂ4
Chronology: julij/avgust 2000
Keywords (UDC): applied sciences;medicine;technology;uporabne znanosti;medicina;tehnika;communication and transport industries;accountancy;business management;public relations;komunikacije in transport;knjigovodstvo;poslovni menedžment;stiki z javnostjo;publicity;information work;public relations;stiki z javnostjo;reklama;mass communication;informing;enlightening of the public at large;množično komuniciranje;obveščanje najširše javnosti;
ID: 36464
Recommended works:
, diplomsko delo
, 1984-2007
, podoba/tekst slovenskega fotožurnalizma
, diplomsko delo