magistrsko delo

Povzetek

Sodoben način življenja, globalizacija, razvoj tehnologije, porast kupne moči, so poleg drugih dejavnikov privedli do tega, da lahko odjemalec izbira med različnimi izdelki. Zato je potrebno dobro vedeti, kaj odjemalec želi, in poznati njegovo vedenje. Ko se odločimo za nakup, smo vključeni v proces odločanja, v katerem poteka mnogo aktivnosti. Med drugim odjemalci zbirajo podatke o izdelkih, med katere sodijo cena, kakovost, prodajni pogoji, garancija in podobno. Pomembna dejavnika sta tudi država izvora in blagovna znamka. Količina in pomembnost podatkov je odvisna od tega, kakšne izdelke odjemalci iščejo. Dejavnik države izvora je bil skozi desetletja preučevan s strani številnih avtorjev, skladno z razvojem pa se pomen tega dejavnika spreminja. Država izvora in ekonomski etnocentrizem sta na določen način povezana pojma, zato smo v delo zajeli tudi slednjega. Ekonomski etnocentrizem lahko opredelimo kot prepričanje, da je kupovanje uvoženih izdelkov napačno, da škoduje domačemu gospodarstvu in povzroča brezposelnost. Seveda na ta pojav vpliva vrsta različnih predhodnikov, kot sta sociopsihološki in demografski, ter ekonomsko in politično okolje. Magistrsko delo je sestavljeno iz teoretičnega in raziskovalnega dela. V teoretičnem delu smo najprej opredelili nakupno vedenje in raziskovanje porabnikov, opredelili proces nakupnega odločanja in dejavnike, ki vplivajo nanj. Nato smo opredelili državo izvora in podobo države, ter obravnavali blagovno znamko v povezavi z državo izvora. V nadaljevanju smo opredelili ekonomski etnocentrizem, ter njegove predhodnike in posledice. Na koncu teoretičnega dela smo predstavili instrument za merjenje ekonomskega etnocentrizma, ki smo ga uporabili v raziskavi. V raziskovalnem delu smo preučevali pomembnost dejavnika države izvora, tudi v primerjavi z blagovno znamko, in pri katerih izdelkih ima dejavnik države izvora močnejši vpliv na nakupno namero. Preverili smo etnocentrično naravnanost slovenskih odjemalcev in primerjali vpliv etnocentrizma z dejansko nakupno namero izbranih izdelkov različnih blagovnih znamk. Na koncu smo preučili še razlike v etnocentrični naravnanosti ciljnih skupin in razlike glede pomembnosti države izvora izdelka med ciljnimi skupinami. V raziskavo smo vključili tri izdelke različnih tehnoloških zahtevnosti, čokolado, obutev in gospodinjski aparat. Ugotovili smo, da država izvora na splošno ni tako pomemben dejavnik, ki bi vplival na nakupne namere odjemalcev, v primerjavi z ostalimi dejavniki, ki smo jih v delu obravnavali. Prav tako dejavnik države izvora pri visoko tehnoloških izdelkih, v primerjavi s tehnološko manj zahtevnimi izdelki, nima močnejšega vpliva na nakupno namero. Prav tako smo ugotovili, da ima dejavnik države izvora pri domačih izdelkih močnejši vpliv na nakupno namero, dejavnik blagovne znamke pa močnejši vpliv pri tujih izdelkih. Iz tega lahko ugotovimo, da so slovenski odjemalci etnocentrično naravnani. Tudi etnocentrična naravnanost je različna od dejanske pripravljenosti na nakupno namero. V raziskavo smo zajeli tri ciljne skupine, študente, delovno aktivne in upokojence. Ugotovili smo, da je pri teh skupinah pomembnost dejavnika države izvora različna, prav tako pa med skupinami obstajajo razlike v etnocentrični naravnanosti.

Ključne besede

izdelki;blagovne znamke;država izvora;nakupno vedenje;vedenje porabnikov;etnocentrizem;

Podatki

Jezik: Slovenski jezik
Leto izida:
Tipologija: 2.09 - Magistrsko delo
Organizacija: UM EPF - Ekonomsko-poslovna fakulteta
Založnik: [K. Duh]
UDK: 658.6:323.14
COBISS: 12066844 Povezava se bo odprla v novem oknu
Št. ogledov: 1937
Št. prenosov: 208
Ocena: 0 (0 glasov)
Metapodatki: JSON JSON-RDF JSON-LD TURTLE N-TRIPLES XML RDFA MICRODATA DC-XML DC-RDF RDF

Ostali podatki

Sekundarni jezik: Angleški jezik
Sekundarni naslov: Importance of country of origin and ethnocentrism
Sekundarni povzetek: Modern lifestyle, globalization, technology development, increase of purchasing power and other factors, led the costumer to choose between a variety of products. Therefore it is important to know consumer requirements and their behavior. When a consumer decides for purchasing some product, he is involved into a decision process, which contains many activities. Among other activities, consumers also collect information on the price, quality, terms and conditions, warranty, and other. The country of origin and brand name are playing an important role. Depending on the type, also the quantity and significance of product information is required by the consumer. The country of origin was studied by numerous authors through last decades, and its meaning is still changing. The country of origin and consumer ethnocentrism are related among each other, therefore our thesis also included the latter. Consumer ethnocentrism can be defined as a belief that buying imported products is wrong, that it harms local economy and causes unemployment. Additionally, different antecedents from socio-psychological and demographic, as well as economic and political environment, influence consumer ethnocentrism. This master thesis consists of a theoretical part and research. In the theoretical part, we first described a purchase behavior and consumer researching, and defined the process of consumer purchasing decisions, among factors that affect on it. Then we defined terms as country of origin and country image, and discussed a brand connection to the country of origin. Further on, we defined consumer ethnocentrism and its antecedents and consequences. On the end, we presented an instrument for measuring consumer ethnocentrism, which was used in our research. In the research, we studied the importance of country of origin, also compared to the brand, and for which products the factor country of origin has a stronger impact on the purchase intention. We checked the level of ethnocentrism for Slovenian consumers, and compared the role of ethnocentrism on purchasing intention. On the end, we studied differences in ethnocentric oriented target groups and differences on importance of country of origin among them. Our research included three different products of different technological complexity, chocolate, shoes and household appliances. In conclusion, we discovered that the role of country of origin in general has not such importance on the purchasing intention as other factors, that we addressed in this thesis. Also for technologically complex products, the country of origin has no stronger influence on the purchasing intention. Furthermore we discovered, that the country of origin has a stronger influence on domestic products, and the brand on foreign products. In this perspective we can conclude, that Slovenian consumers are ethnocentric. In general, the ethnocentric orientation also differs from the true willingness on purchase intention. Our research included three target groups, students, employees and retired. Within this groups, the importance of country of origin is different, as well as ethnocentric orientation.
Sekundarne ključne besede: Keywords: purchase behavior;country of origin (COO);country image;brand;consumer ethnocentrism (CET);antecedents of ethnocentrism.;
URN: URN:SI:UM:
Vrsta dela (COBISS): Magistrsko delo/naloga
Komentar na gradivo: Univ. v Mariboru, Ekonomsko-poslovna fak.
Strani: IV, 90 str., 14 str. pril.
ID: 8760987
Priporočena dela:
, odnos potrošnic do nakupovanja modnih torbic
, zaključna projektna naloga