doktorska disertacija
Katarina Švab (Avtor), Maja Žumer (Mentor)

Povzetek

Model FZBZ (Funkcionalne zahteve za bibliografske zapise) predstavlja eno izmed možnih rešitev za izboljšanje funkcionalnosti in posledično tudi uporabe knjižničnega kataloga. Model poleg entitet predlaga atribute in relacije, ki so potrebni za izpolnjevanje uporabniških opravil, v disertaciji pa smo želeli predlagane atribute in relacije, predvsem za leposlovje, preveriti tudi z vidika uporabnikov. V prvem delu smo z ekspertno študijo analizirali obstoječe stanje dvajsetih knjižničnih katalogov, v drugem delu pa smo izvedli devet uporabniških študij z uporabo osebnih intervjujev, spletne ankete in fokusne skupine. Raziskave so bile izvedene med januarjem 2010 in decembrom 2014. V priložnostnem vzorcu je skupno sodelovalo 644 oseb: starši predšolskih otrok, dijaki, odrasli ter knjižničarji v osnovnošolskih in splošnih knjižnicah. Nekatere raziskave so vključevale realno nalogo, pri kateri smo uporabili pet vsebinsko in oblikovno različnih tipov bibliografskih zapisov. Analiza je pokazala, da obogateni bibliografski zapisi, predvsem z naslovnico in tipsko stranjo, povečujejo zadovoljstvo uporabnikov pri izbiri in identifikaciji gradiva. Raziskave so potrdile nizko uporabo knjižničnega kataloga in prevlado samostojnega brskanja gradiva po (priporočenih) policah, opažen je bil tudi je razkorak med izbiranjem gradiva v knjižničnem katalogu na eni strani in v fizični obliki na drugi strani. Skozi raziskave smo potrdili ustreznost določenih atributov in relacij kot jih predvideva model FZBZ, pridobili nabor najpomembnejših atributov in relacij, ki so potrebna za uporabniška opravila ter predlagali idealen bibliografski zapis.

Ključne besede

raziskave;katalogizacija;bibliotekarstvo;relacije;atributi;knjižnični katalogi;Funkcionalne zahteve za bibliografske zapise FZBZ;bibliografski zapisi;uporabniške študije;doktorske disertacije;

Podatki

Jezik: Slovenski jezik
Leto izida:
Tipologija: 2.08 - Doktorska disertacija
Organizacija: UL FF - Filozofska fakulteta
Založnik: [K. Švab]
UDK: 017/019-052:025.321.4(043.3)
COBISS: 283773440 Povezava se bo odprla v novem oknu
Št. ogledov: 2093
Št. prenosov: 1554
Ocena: 0 (0 glasov)
Metapodatki: JSON JSON-RDF JSON-LD TURTLE N-TRIPLES XML RDFA MICRODATA DC-XML DC-RDF RDF

Ostali podatki

Sekundarni jezik: Angleški jezik
Sekundarni povzetek: The FRBR model (Functional Requirements for Bibliographic Records) presents one possible solution to improve the functionality and usability of the library catalogue. The model proposed attributes and relationships that are necessary to fulfil user tasks. In the thesis, we tested the suggested attributes and relationships with user studies, especially for fiction. In the first part, we analysed twenty current and next-generation library catalogues. In the second part, we present nine user studies: personal interviews, online surveys and focus groups. Surveys were conducted between January 2010 and December 2014 with an accidental sample of 644 people: parents of pre-school children, students, adults and librarians in elementary school and public libraries. Some studies involved real tasks in which we used the five various types of bibliographic records. The analysis showed that enriched bibliographic records, notably with a cover image and a sample page (layout, size of letter, and font) increase customer satisfaction in the selection and identification of material. Studies provided evidence of low usage of library catalogue and the dominance of independent browsing in a library. We observed the difference between selecting materials in the library catalogue and on the shelf. We confirmed the appropriateness of attributes and relationships of the FRBR model and proposed a set of the most important attributes and relationships of an improved bibliographic record.
Sekundarne ključne besede: Knjižnični katalogi;Disertacije;Bibliografski opis;Uporabniki;Študije;
Vrsta dela (COBISS): Doktorsko delo/naloga
Komentar na gradivo: Univ. v Ljubljani, Filozofska fak., Oddelek za bibliotekarstvo, informacijsko znanost in knjigarstvo; študijski program Humanistika in družboslovje, program Informacijske vede
Strani: 234 f.
ID: 9155122