diplomsko delo
Tjaša Bobek (Avtor), Martina Repas (Mentor)

Povzetek

Diplomska naloga obravnava probleme, ki se pojavljajo v zvezi z varstvom del moderne umetnosti na področju avtorskega prava in skuša najti rešitve, ki bi trenutno situacijo izboljšale. Tematika je omejena predvsem na ureditev v Republiki Sloveniji, kjer avtorsko pravo ureja Zakon o avtorski in sorodnih pravicah. Dela moderne umetnosti so s strani umetniške stroke sicer priznana kot umetniška dela, vendar pa je njihova zaščita v avtorskem pravu velikokrat negotova. Ker ne izpolnjujejo vedno vseh predpostavk, ki jih avtorsko pravo določa za opredelitev nekega umetniškega dela kot avtorskega dela, se ne morejo vedno opredeliti kot individualne intelektualne stvaritve, avtorsko pravo pa jim zato ne more nuditi ustreznega varstva. Problem definicije avtorskega dela, ki je za avtorsko pravo osrednji problem, se povezuje s težavno definicijo umetniškega dela. S tem, ko je v 20. stoletju prišlo do dematerializacije umetnosti in razvoja t. i. konceptualne umetnosti, je postala središče umetniškega dela ideja. Prav zaradi tega je prišlo do razkola med avtorskim pravom in umetnostjo, saj so ideje tiste, ki avtorskopravno niso varovane, v moderni umetnosti pa so ravno te v veliki večini primerov tiste, ki predstavljajo integralni del umetniške stvaritve in so pomembnejše od same končne oblike umetniškega dela. Diplomsko delo izpostavlja kot problematično tudi uporabo že obstoječih vsakodnevnih predmetov v umetniških delih (t. i. ready-mades), s čimer umetniškemu delu primanjkuje avtorskopravni element stvaritve, težko pa je poiskati tudi osebnostni, individualni pečat, ki bi ga naj umetnik pustil v svojem delu. Avtorica ugotavlja, da se lahko dela moderne umetnosti 20. stoletja, gledano tako z umetniškega vidika kot tudi z vidika avtorskega prava, opredelijo kot umetniške stvaritve. Ker je avtorsko pravo fleksibilno, dinamično in odprto, tako da lahko v domet svojega varstva sprejme nove kategorije stvaritev in se prilagodi novim umetniškim tehnikam, je kot rešitev vsekakor možna razširitev same razlage zakonskih predpostavk za ocenjevanje umetniških del kot avtorskih del, če že ne dodajanje novih. Na podlagi takšne široke razlage se hitro pokaže, da gre pri delih moderne umetnosti brez dvoma za individualne intelektualne stvaritve in da je neizpolnjevanje avtorskopravnih predpostavk zgolj navidezno.

Ključne besede

avtorsko pravo;individualna intelektualna stvaritev;moderna umetnost;diplomska dela;

Podatki

Jezik: Slovenski jezik
Leto izida:
Izvor: Maribor
Tipologija: 2.11 - Diplomsko delo
Organizacija: UM PF - Pravna fakulteta
Založnik: [T. Bobek]
UDK: 34(043.2)
COBISS: 4133675 Povezava se bo odprla v novem oknu
Št. ogledov: 2130
Št. prenosov: 158
Ocena: 0 (0 glasov)
Metapodatki: JSON JSON-RDF JSON-LD TURTLE N-TRIPLES XML RDFA MICRODATA DC-XML DC-RDF RDF

Ostali podatki

Sekundarni jezik: Angleški jezik
Sekundarni naslov: A WORK OF ART WITHIN MODERN ART AND ITS PLACE IN COPYRIGHT LAW
Sekundarni povzetek: The thesis exposes problems concerning legal protection of works of modern art in the field of copyright law and tries to find suitable solutions to improve the existing situation. It is limited to a situation in Republic of Slovenia, where copyright law is regulated in Copyright and Related rights Act. Artistic world recognizes works of modern art as artistic works but their copyright protection is mostly uncertain. The problem is mainly related to the Act itself according to which a work of art can be defined as copyright work only if certain requirements are sufficiently fulfilled. As works of art can’t be defined as individual intellectual creations, copyright law can’t guaranty them any suitable protection. The definition of a copyright work, which is copyright law’s main subject, is closely related to definition of a work of art. Dematerialization of art at the beginning of 20th century and development of conceptual art turned the attention to the idea of the artistic work. Ideas started to form an integral part of artistic creation and became more important than the final material creation itself. As they can’t be protected by copyright law, a gap arose between copyright law and art. Furthermore, another big problem for copyright law is a use of already used objects in artistic creations (so called ready-mades). The use of such objects results in lack of originality and individuality which again leads to denial of copyright protection for such works of art. The author notes that works of modern art can be defined as artistic creations from artistic point of view as well as from copyright’s point of view. As copyright law is flexible, dynamic, open to new categories of creations and able to adapt to new artistic techniques, it is possible to broaden the explanation of requirements posed by the Act, if adding new ones doesn’t seem appropriate. Resulting from such an explanation works of modern art can be defined as individual intellectual creations. Moreover, incompliance with requirements simply shows as artificial. Taking into consideration above mentioned facts I think that works of modern art deserve the same copyright protection as all other traditional works of art do.
Sekundarne ključne besede: copyright law;individual intellectual creation;modern art;idea;originality;form;ready-mades;
URN: URN:SI:UM:
Vrsta dela (COBISS): Diplomsko delo
Komentar na gradivo: Univ v Mariboru, Pravna fakulteta
Strani: 62 f.
Ključne besede (UDK): social sciences;družbene vede;law;jurisprudence;pravo;pravoznanstvo;
ID: 1006116
Priporočena dela:
, diplomsko delo
, diplomsko delo
, Cankarjeva založba, zbirka Pravna obzorja, Ljubljana 1999, 300 str.