magistrsko delo
Maja Lamovšek (Avtor), Drago Unuk (Mentor)

Povzetek

V magistrskem delu z naslovom Razvoj besedišča pri otrocih v predšolskem obdobju smo raziskovali eno od temeljnih človeških dejavnosti - komuniciranje oz. sporazumevanje. Sporazumevanje je besedno in nebesedno, obeh se učimo na naraven način v okolju s procesom učenja od najzgodnejšega otroštva. V delu smo raziskovali razvoj besedišča pri predšolskih otrocih. Napredek pri razvoju besedišča je najbolj silovit prav v predšolskem obdobju, prav zato so bili ciljna skupina raziskave otroci, ki so na začetku usvajanja besed. V teoretičnem delu so opredeljeni stopnje jezikovnega razvoja, razvoj besedišča pri otrocih v maternem jeziku, dejavniki pri razvoju besedišča in jezikovne težave. Ker je magistrsko delo osredotočeno predvsem na raziskovanje razvoja besedišča, sta opredeljena tudi slikovni besedni test in mentalni slovar; pojma sta pomembno vplivala na zasnovo empiričnega dela. Cilj magistrskega dela je ugotoviti število pridobljenih oziroma usvojenih besed v predšolskem obdobju. V raziskava smo se osredotočili na količinske in kakovostne razlike v besedišču otrok. V empiričnem delu smo uporabili deskriptivno in kavzalno eksperimentalno metoda pedagoškega raziskovanja. Podatke smo zbrali s pomočjo kvantitativne tehnike, s preizkusom slikovnega besednega testa. Test je bil narejen samostojno po predlogi Peabody picture vocabulary test (2007), vendar brez standardizacije, ki je bila prvotno narejena v ZDA. Raziskava se je osredotočila na tri raziskovalna vprašanja in pet hipotez, s pomočjo testiranja predšolskih otrok v vrtcu pa se je potrdilo avtoričina predvidevanja. Ugotavljalo se je, da obstajajo razlike med količino in kakovostjo besedišča pri posameznih predšolskih otrocih, kako se kakovost besedišča spreminja s starostjo in ali imajo otroci v isti starostni vrtčevski skupini sorazmerno enak besedni fond. Vse rezultate smo prikazali v preglednih grafih in analizirali posamezne segmente raziskave. Ugotovljeno je bilo, da obstajajo razlike med količino in kakovostjo besedišča pri posameznikih. S pomočjo grafa je razvidno, da število kakovosti besedišča sorazmerno narašča s starostjo otroka. Potrjena je bila hipoteza, da se posamezniki v svojih skupinah ne razlikujejo preveč, kvečjemu lahko pride samo do izjem, te pa so bile v danem primeru redke. Pri testiranju otrok smo ugotovili, da se obseg in kakovost besedišča res večata s starostjo otroka. Skozi raziskavo smo ugotovili, da je otrokovo besedišče stopenjsko - prvi korak je prepoznavanje besede, drugi razumevanje besede, tretji pa aktivna uporaba.

Ključne besede

magistrska dela;predšolski otroci;jezikovni razvoj;mentalni slovar;razvoj besedišča;slikovni besedni test;

Podatki

Jezik: Slovenski jezik
Leto izida:
Tipologija: 2.09 - Magistrsko delo
Organizacija: UM FF - Filozofska fakulteta
Založnik: [M. Lamovšek]
UDK: 811.163.6'27:373.2(043.2)
COBISS: 24511240 Povezava se bo odprla v novem oknu
Št. ogledov: 993
Št. prenosov: 220
Ocena: 0 (0 glasov)
Metapodatki: JSON JSON-RDF JSON-LD TURTLE N-TRIPLES XML RDFA MICRODATA DC-XML DC-RDF RDF

Ostali podatki

Sekundarni jezik: Angleški jezik
Sekundarni naslov: Childrenʼs vocabulary development in preschool period
Sekundarni povzetek: In the master's thesis entitled Children's vocabulary development in preschool period, we have investigated one of the basic human activities - communication. Communication is verbal and non-verbal, both of which we are taught in a natural way, in the environment, through the learning process from the earliest childhood. We studied the development of vocabulary in pre-school children. Progress in the vocabulary development is the strongest precisely in the pre-school period, and that is why our target group was children, who are still at the beginning of learning the words. The theoretical part of master's thesis defines the stages of language development, children's vocabulary development in their mother tongue, the factors in the vocabulary development and language problems. Since the Master's thesis focuses primarily on the research of the vocabulary development, we also defined a visual word test and a mental dictionary; concepts have significantly influenced on the design of the empirical part. The aim of the master's thesis is to determine the number of acquired or adopted words in the pre-school period. We focused on the quantitative and qualitative differences in children's vocabulary. In the empirical part we used the descriptive and causal experimental method of pedagogical research. Data was collected using a quantitative technique, using a word verb test. The test is made independently by the Peabody picture vocabulary test (2007), but without the standardization that was originally made in the US. In the study, we focused on three research questions and five hypotheses and confirmed our assumptions by testing pre-school children in kindergarten. We wondered whether there are differences between the quantity and the quality of the vocabulary in individual pre-school children, how the quality of the vocabulary varies with age, and whether children in the same kindergarten have a relatively equal word fond. We presented all the results in a transparent graph and analyzed the individual segments of the research. We have found that there are differences between the quantity and quality of vocabulary in individuals. Using the graph, we made it clear that the number of vocabulary quality increases proportionally with the age of the child. We also confirmed the hypothesis that individuals do not differ too much in their groups; there can only be exceptions, which in our case were rare. When we tested children, we found that the volume and quality of the vocabulary actually increase with the age of the child. Through the research, we also correctly concluded that the child's vocabulary is step-by-step - the first step is recognition of the word, second step is understanding of the word and the third step is active use.
Sekundarne ključne besede: master theses;pre-school children;language development;mental dictionary;vocabulary development;image word test;
URN: URN:SI:UM:
Vrsta dela (COBISS): Magistrsko delo/naloga
Komentar na gradivo: Univ. v Mariboru, Filozofska fak., Oddelek za slovanske jezike in književnosti
Strani: 68 f., 10 f. pril.
ID: 11096314