Sekundarni povzetek: |
V magistrskem delu so predstavljeni rezultati raziskave o vizualni jezikovni rabi dveh dvojezičnih osnovnih šol v Porabju (Gornji Senik in Števanovci). Skozi raziskavo se ukvarjamo z avtohtono slovensko skupnostjo na Madžarskem oziroma z njeno jezikovno podobo (linguistic landscape). Glavni cilj raziskovanja je sociolingvistična predstavitev območja oziroma analiza šolske jezikovne podobe (schoolscape) dveh dvojezičnih osnovnih šol, ki delujeta tukaj. Raziskovanje omenjene šolske jezikovne podobe je nova veja raziskovanja jezikovne podobe, razmeroma novo raziskovalno področje jezikoslovja (sociolingvistike). V Porabju, kjer živijo Slovenci, pomeni analiza šolske vizualne rabe jezika, vidne dvojezičnosti, popolnoma nov pristop, saj je temo v tej skupnosti preučevalo razmeroma malo raziskovalcev. Prav zato se je nam zdelo pomembno, da se pripravi izčrpna študija tudi o šolski jezikovni podobi dveh dvojezičnih osnovnih šol v Porabju. V teoretičnem delu na kratko predstavimo Porabje in njegovo rabo jezika, čemur sledita definicija jezikovne podobe in delna predstavitev strokovne literature o šolski jezikovni podobi oziroma definiranje tega pojma. V nadaljevanju govorimo o porabskem šolstvu, kjer na kratko predstavimo dvojezično šolstvo ter zgodovino in sedanjost šolstva v Porabju. Ko govorimo o jezikovnem območju določene šole, ne mislimo le na dokumentacijo in rutinske postopke institucije, ampak tudi na jezikovno podobo. O jezikovni vrednoti šole pričajo besedila, slike in drugi kulturni simboli, ki se nahajajo na fasadi stavbe in v notranjih prostorih. V empiričnem delu naloge smo se ukvarjali s sistematiziranjem oziroma z analizo zbranih elementov šolske jezikovne podobe. Pri tem so bili v pomoč strokovna literatura, madžarski zakon o narodnostnih pravicah, osebne izkušnje in spoznavanje skupnosti. Osrednji del naloge predstavlja 53 elementov jezikovne podobe, ki so bili zbrani na gornjeseniški in števanovski osnovni šoli, spletnih straneh dveh porabskih osnovnih šol ter Facebook strani dvojezične osnovne šole na Gornjem Seniku. S pomočjo teh smo raziskovali vizualno jezikovno rabo dveh izobraževalnih ustanov oziroma njihovo jezikovno podobo v virtualnem prostoru. |