diplomsko delo visokošolskega strokovnega študijskega programa
    	
    Povzetek
 
V diplomski nalogi je izpostavljena vloga tolmača slovenskega znakovnega jezika na 
področju visokošolskega izobraževanja gluhih. To področje predstavlja za tolmača velik izziv, 
saj zahteva posebna znanja in veščine, ki naj bi jih pridobival z osnovnim in nadaljnjim 
izobraževanjem. Za boljše razumevanje problemov, s katerimi se srečuje tolmač pri svojem 
delu, so v teoretičnem delu najprej podane definicije gluhote, njen vpliv na psiho-socialni 
razvoj posameznika ter njegov način komunikacije. Znakovni jezik je najrazvitejša oblika 
sporazumevanja gluhih, zato je predstavljen njegov zgodovinski razvoj in problematika 
uresničevanja pravice do izobraževanja v znakovnem jeziku pri nas in v tujini. Sprejetje 
Zakona o uporabi slovenskega znakovnega jezika je odprlo pot novemu poklicu − 
tolmaču/tolmačici slovenskega znakovnega jezika, za katerega izobraževanje in certificiranje 
skrbi Zavod združenje tolmačev za slovenski znakovni jezik. Dana je primerjava 
izobraževanja tolmačev pri nas in v ZDA in Veliki Britaniji. Predstavljeni sta tudi dve tuji 
študiji, ki proučujeta vlogo in učinkovitost tolmača na visokošolskem področju. V 
empiričnem delu so na podlagi kvalitativne študije, narejene s pomočjo polstrukturiranih 
odprtih intervjujev, raziskane težave tolmačev pri tolmačenju v visokošolskem okolju, vzroki 
za le-te ter dejavniki, ki vplivajo na kvaliteto tolmačevega dela, kot tudi strategije in 
alternativne rešitve, ki se pojavljajo kot odgovori na aktualno problematiko. Rezultati raziskav 
so bili primerljivi s tujimi izsledki; da bi tolmač lahko kvalitetno opravljal svoje delo, naj bi 
imel visokošolsko izobrazbo, vešč naj bi bil tako simultanega tolmačenja kot tudi tolmačenja 
prilagojenega znakovnemu jeziku. Prilagoditi se mora tudi potrebam gluhih študentov, ki so 
med seboj lahko zelo različni glede znanja znakovnega jezika in jezika večine, kot tudi 
splošnega predznanja. Zelo pomembna je predpriprava tolmača na predavanja. Ugotavlja se, 
da kljub optimalnim pogojem tolmač ne more v celoti nadomestiti neposrednega stika med 
profesorjem in študentom, zato se pojavlja potreba po dodatnih rešitvah, kot so zapisnikarstvo 
in tutorstvo. Izsledki kvalitativne študije so nakazali specifične težave, s katerimi se srečujejo 
naši tolmači in gluhi študentje. Te so pomanjkanje kretenj za strokovne izraze, potreba po 
permanentnem izobraževanju tolmačev in neuresničevanje Zakona o uporabi slovenskega 
znakovnega jezika s strani univerz. 
    Ključne besede
 
znakovni jezik;tolmač znakovnega jezika;izobraževanje tolmačev;tolmačenje znakovnega jezika na fakultetah;visokošolsko izobraževanje gluhih;
    Podatki
 
    
        
            | Jezik: | Slovenski jezik | 
        
        
            | Leto izida: | 2014 | 
            
        
        
            | Tipologija: | 2.11 - Diplomsko delo | 
            
        
            | Organizacija: | FUDŠ - Fakulteta za uporabne družbene študije v Novi Gorici | 
        
            | Založnik: | [V. Vrtačič] | 
   
        
            | UDK: | 316.77-056.263-053.2:378:81'221.24(043.2) | 
   
        
        
            | COBISS: | 1024650817   | 
        
        
  
        
            | Št. ogledov: | 5 | 
        
        
            | Št. prenosov: | 1 | 
        
        
            | Ocena: | 0 (0 glasov) | 
        
            | Metapodatki: |                       | 
    
    
    Ostali podatki
 
    
        
            | Sekundarni jezik: | Angleški jezik | 
        
        
        
        
            | Sekundarni povzetek: | The thesis deals with the role of interpreter for Slovenian sign language in higher education of 
the deaf. It represents a major challenge for the interpreter, since it requires special knowledge 
and skills, acquired during the basic and further education. For a better understanding of the 
problems faced by an interpreter, the theoretical part starts with the definition of deafness, its 
impact on the psycho-social development of the individual and their way of communication.
Sign language is the most advanced form of communication of the deaf; we presented its 
historical development and the topic of the right to education in sign language in Slovenia and 
abroad. The adoption of the Law on the Use of Slovenian Sign Language has opened the way 
for a new profession – interpreter for Slovenian sign language, the training and certification 
for which is in the domain of the Slovenian Association of Sign Language Interpreters. A
comparison of the education of interpreters in Slovenia and in the USA and Great Britain is 
given. Further on, two foreign studies on the role and effectiveness of interpreters in higher 
education are presented. The empirical part of the thesis deals with the difficulties that 
interpreters face while working in higher education, the reasons for this and the factors that 
affect the quality of interpreters’ work, as well as strategies and alternative solutions that 
emerge as response to this issue. The research results are based on qualitative studies, made 
with the help of semi-structured open interviews and are comparable with foreign findings.
The interpreter, in order to be able to perform their work well, should have completed higher 
education, be skilled in simultaneous interpreting as well as in the sign language interpreting.
He/she has to adjust to the needs of deaf students which can be very different between them in 
terms of knowledge of sign language and the language of the majority as well as the general 
background knowledge. The preparation of the interpreter for the lectures is of extreme 
importance. It is noted that, despite the optimal conditions, the interpreter cannot fully replace 
direct contact between professors and students, so there is a need for additional solutions, 
such as minute-keeping and tutoring. The results of the qualitative study have indicated 
specific problems faced by interpreters and deaf students in Slovenia, namely lack of gestures 
for terms, the need for permanent education of interpreters and putting into action the Law on 
the Use of Slovenian Sign Language by universities. | 
        
        
            | Sekundarne ključne besede: | sign language;sign language interpreters;sign language interpreters education;interpreting sign language at universities;higher education of the deaf; | 
        
            
        
            | Vrsta dela (COBISS): | Diplomsko delo/naloga | 
        
        
           
        
           
        
           
        
           
        
            | Komentar na gradivo: | Fak. za uporabne družbene študije v Novi Gorici | 
        
           
        
           
        
           
        
            | Strani: | 46 str., [51] str. pril. | 
        
           
        
           
        
           
        
           
        
           
        
           
        
           
        
           
        
          
        
          
        
          
        
         
        
         
        
        
            | ID: | 13181230 |