doktorska disertacija
Povzetek
Medorganizacijsko obvladovanje logističnih procesov v transportu je kompleksna in zahtevna
naloga, ki od udeležencev v procesu izvajanja logističnih postopkov transporta zahteva
specifična znanja, sposobnosti ter poslovne spretnosti. Obseg in vrsta logističnih procesov,
vezanih na transportno dejavnost, je tako širok in zahteven, da smo se v nalogi omejili le na
obravnavo logističnih procesov v cestnem transportu in vanj vključili organizacijo transporta,
povezano s špedicijo in dejavnostmi, ki so nujne za izvedbo transporta. Delno in le teoretično
smo se naslonili na dejavnosti skladišča, postopke nakladanja, prekladanja tovora,
zavarovanja tovora ter nekatere druge ožje vrste logističnih procesov, ki so vezani za
transport. Vsi ti postopki imajo časovno in prostorsko dimenzijo in zahtevajo sposobnost
organizirati delo, poznavanje medorganizacijskih postopkov in povezav, poznavanje in
obvladovanje tujih jezikov, domače in tuje kulture ter poslovnih običajev, poznavanje pravnih
in drugih predpisov ter vrste drugih spretnosti, potrebnih za uspešno medorganizacijsko
obvladovanje logističnih procesov. Gre za logistične aktivnosti, ki tvorijo skupek natančno
načrtovanih, med seboj koordiniranih, reguliranih in kontroliranih storitvenih aktivnosti, ki
povezujejo vse postopke transporta, od pošiljatelja tovora do prejemnika tovora, z že vnaprej
določenim ciljem, da se logistične procese opravi z minimalnimi vloženimi sredstvi ter da se z
minimalnim potencialom maksimalno zadovoljijo zahteve naročnika.
Podatke za preverjanje, analiziranje in pridobivanje odgovorov na vprašanja, povezana s
transportom, smo z neposrednimi stiki in anketno raziskavo pridobili pri podjetjih,
gospodarskih družbah in posameznikih (transportnih organizacijah), ki jim je transport
osnovna dejavnost. Znanstvena, strokovna in druga razpoložljiva literatura je bila v pomoč za
pripravo anketnega vprašalnika. Naša naloga je bila ugotoviti, ali v Sloveniji obstaja enoten
model medorganizacijskega obvladovanja logističnih procesov v transportni dejavnosti. Žal
so pridobljeni podatki dali relevantne dokaze, da transportne organizacije v Sloveniji nimajo
izdelanega modela enotnega obvladovanja logističnih procesov. Zato smo z raziskavo in
pregledom znanstvene literature, s pregledom dostopnega gradiva podjetij, gospodarskih
družb in posameznikov, ki se ukvarjajo z organizacijo transporta in izvajanjem logističnih
procesov, s pregledom predpisov in posameznih pogodb ter z anketno raziskavo poskušali
dognati stanje medorganizacijskega obvladovanja logističnih procesov in na podlagi tega
poiskati možnosti za pripravo ustreznega modela, ki bi transportne organizacije povezal in
omogočil enotno medorganizacijsko obvladovanje logističnih procesov.
Za ugotavljanje dejanskega stanja in preverjanje ustreznosti pridobljenih podatkov smo
postavili šest hipotez, ki so bile podlaga za pripravo anketnih vprašanj. Pripravljen anketni
vprašalnik smo po elektronski in klasični pošti pošiljali transportnim organizacijam
(podjetjem, gospodarskim družbam in posameznikom), ki jim je transport osnovna dejavnost.
Odgovore smo prejemali enako. Število prejetih izpolnjenih anketnih vprašalnikov je bilo
zadostno za analizo in preučitev organizacijskega stanja v transportu.
Iz pridobljenega gradiva ter kvantitativne, faktorske in regresijske analize smo spoznali , da
so bile hipoteze pravilno postavljene, rezultati raziskave pa so potrdili našo predpostavko, da
v Sloveniji ne obstaja ustrezen model medorganizacijskega obvladovanja logističnih procesov
v transportu.
Ugotovili smo, da je pri transportu ljudi in njihove prtljage stanje povsem drugačno, saj
država prek gospodarske zbornice razpiše koncesije za šolske in redne potniške linije in jih
razdeli prevoznikom po ustreznem ključu ali po izpolnjevanju zahtevanih kriterijev. Določen
je postopek izvedbe transporta potnikov in dosežena cena za opravljeno storitev, kar za
transport blaga ni mogoče uporabiti, saj je transport blaga prepuščen trgu ponudbe in
povpraševanja.
Ugotovitve v raziskovalnem procesu so bile podlaga za iskanje novih gradnikov in pripravo
sodobne paradigme, ki bi omogočila izdelavo ustreznega modela. Ocenjujemo, da bi bilo
splošno sprejet in potrjen model mogoče ponuditi vsem udeležencem v transportu v obliki
predpisa, ustrezne edukacije ali kot model uspešne transportne prakse. Država bi lahko prek
gospodarske in obrtne zbornice zagotovila enake možnosti medorganizacijskega obvladovanja
logističnih procesov v transportu in v ta namen pripravila lokacijsko podlago za izvajanje
logistične dejavnosti. Država to lahko naredi z državnim prostorskim načrtom, s katerim bi v
prostor (podobno kot Luka Koper) umestila logistične centre, ki bi omogočili obvladovanje
logističnih procesov in zagotovili vsaj približno enake možnosti vsem udeležencem v
transportni dejavnosti. Slovenija bi lahko delovala kot enotna logistična platforma, kar ji
nedvomno omogoča njena geografska in prostorska umeščenost.
Ugotovitev neurejenega stanja je ustrezna podlaga za reorganizacijo in porazdelitev
transportnega območja ter za ustanovitev organizacije ali združenja, ki bi skrbelo za enotno
medorganizacijsko obvladovanje logističnih procesov. Statistična, faktorska in regresijska
analiza pridobljenih podatkov so dale dovolj podlage in argumentov za pripravo nove
paradigme, ki bi rabila kot vodilo podjetjem, gospodarskim družbam in posameznikom v
medorganizacijskem obvladovanju logističnih procesov. Model medorganizacijskega
obvladovanja logističnih procesov je prispevek znanosti, ki bo poskušal vsaj delno urediti
stanje na tem področju. Zavedamo se, da je to dolgotrajen in nenehno spreminjajoč se proces,
vendar smo prepričani, da je skrajni čas, da vsaj modelno poskusimo pomagati udeležencem v
transportu.
Ključne besede
medorganizacijsko povezovanje;obvladovanje logističnih procesov;logistika;model;človeški viri;medsebojna komunikacija;medsebojno zaupanje;paradigma;
Podatki
Jezik: |
Slovenski jezik |
Leto izida: |
2012 |
Tipologija: |
2.08 - Doktorska disertacija |
Organizacija: |
FUDŠ - Fakulteta za uporabne družbene študije v Novi Gorici |
Založnik: |
[S. Murtič] |
UDK: |
005.51:656(043.3) |
COBISS: |
1024484929
|
Št. ogledov: |
1 |
Št. prenosov: |
1 |
Ocena: |
0 (0 glasov) |
Metapodatki: |
|
Ostali podatki
Sekundarni jezik: |
Angleški jezik |
Sekundarni povzetek: |
Interorganizational logistic processes management is a complex and difficult task, which
demands specific knowledge, skills and capabilities of its participants. The scale and sort of
logistic processes connected to transport activity is wide and demanding, so we focused only
on logistic processes in road traffic and we included the transport organization connected to
shipping and other activities necessary for transport performance. Partial and only
theoretically we rely on warehouse activities, loading procedures, cargo movements, cargo
insurance, and other specific activities. All these procedures have their own time and space
dimension and they demand the ability to organize the work, interorganizational procedures
and connections, foreign languages speaking, familiarity with own and foreign culture, legal
acts familiarity and other qualities needed for successful interorganizational logistic
processes management. It is about logistic activities which conclude carefully planed,
intercoordinated, regulated and controlled activities, which connect all transport procedures
from sender to receiver with pre-set goal to perform those activities with minimal input and to
gain maximum satisfaction of the client.
Information for this survey were gained by analysis of answers which we obtained in a
questionnaire send to transport companies. Scientific and other literature helped us to prepare
the questionnaire. Our goal was to determine if there was an unified model of
interorganizational logistic processes management in Slovenia. Sadly the information gave us
the conclusion that there is no such model in Slovenia. That is why we tried to determine the
actualstatus with the helpof literature, business data of companies, questionnaire, individuals
etc. and based upon that we tried to find the opportunities to prepare the model, that would
connect transport companies and allow them to perform the interorganizational logistic
processes management.
To determine the exact status and to evaluate the relevance of data we set six hypotheses,
which were the basis for questionnaire preparation. The questionnaire was send to transport
companies by classic and electronic mail. Answers to questions returned same way. The
number of answered questionnaires was sufficient for analysis and the study of
organizational status of transport.
Results of quantitative, regression, factor and analysis showed hypotheses were set correctly
and the results confirmed our assumption on Slovenia not having an appropriate model of
interorganizational logistic processes management in transport of goods.
On area of transport of people and their luggage the status is different, where the state calls
for concessions in transport of school transport and regular lines and then shares them to
transporters in order of suitable scheme. The procedure of passenger transport is set and so is
the price of it, but for the goods this model cannot be used, because the transport of goods is
an objective of free market.
Findings in the survey process were a basis for search of new building elements and
preparation of modern paradigm, which allows creation of a new suitable model. We estimate
that a wide accepted model would be possible to offer to all the participant in traffic in a form
of regulation, suitable education or as a model of successful practice. The government,
especially, The Chamber of Industry and Commerce should create equal chances of
interorganizational logistic processes management in transport and for this purpose should
prepare the location basis for logistic activities. The government can do this with a
development plan by which it would locate the logistic centers that would support transport
activity. Slovenia could become an unique and whole logistic platform, which is enabled by
its geographical location.
Determination of unsettled status is a suitable basis for reorganization and division of
transport area as is the basis for establishment of organization or association which would
secure common interorganizational logistic processes management. Statistic, factor and
regression analysis of data gave us enough basis and arguments for a new paradigm
preparation, which would be a guidance to companies, individuals etc. in interorganizational
logistic management. The model of interorganizational logistic management is a contribution
of science and will partially help to set the status in this area. We know that it will be a long
and dynamic process, but we are sure it is about time that we try to help participants in traffic
by use of this model. |
Sekundarne ključne besede: |
interorganizational integration;logistics managment processes;logistics;design;human resources;interpersonal communication;mutual trust paradigm; |
Vrsta dela (COBISS): |
Doktorsko delo/naloga |
Komentar na gradivo: |
Fak. za uporabne družbene študije v Novi Gorici |
Komentar vira: |
Na ov.: Doktorska disertacija;
|
Strani: |
226 str., [5] str. pril. |
ID: |
13188499 |