Sekundarni povzetek: |
V magistrskem delu sem raziskovala povezanost humorja in animiranih filmov. Kot model za prikaz tega sem izbrala film Shrek, ki prvi izmed animiranih filmov skorajda brez zadržkov združuje risanko za otroke in besednjak, bolj tipičen za filme odrasle populacije gledalcev. Ustvarjalci tega filma se niso striktno držali kalupa, ki je z zgodovino razvoja risank in nato animiranih filmov veljal kot standard, ampak so se prepustili svoji izvirnosti in ustvarili animiran film, ki je kot prvi prejel oskarja za najboljši animirani film. Beseda humor ima veliko različnih pomenov oziroma definicij, prvič je bila uporabljena v latinščini. Čez leta je šla beseda humor skozi različne faze razvoja, do današnjega pomena te besede. Humor predstavlja pomemben del v razvoju človekove osebnosti in družbenih odnosov ter krepi kognicijo. Tri najpomembnejše teorije humorja so teorija superiornosti, teorija olajšanja in teorija inkongruentnosti. Psihologija predstavlja pomembno vlogo ne le pri splošnem razvoju človeka kot individuuma, ampak tudi pri razvoju in razumevanju humorja. Humor je predmet raziskovanja ne samo v psihologiji, temveč tudi v lingvistiki. Obstaja veliko različnih teorij, ki se ukvarjajo s humorjem. Ena izmed najbolj razširjenih lingvističnih teorij humorja, je teorija Victorja Raskina semantična teorija humorja (Semantic-Script Theory of Humour), ki jo je predstavil leta 1985. Kmalu za tem, leta 1991, sta Victor Raskin in Salvatore Attardo predstavila nadgradnjo prej omenjene teorije in jo poimenovala teorija verbalnega humorja (General Theory of Verbal -Humor). Ideja za film Shrek je nastala na osnovi knjige Shrek!, ki jo je napisal William Steig. Zgodba je skoraj popolno nasprotje tradicionalne pravljice. Vendar ne izstopa le zgodba, tudi ilustracije niso nič kaj pravljične. Ustvarjalci so želeli publiki predstaviti nekaj čisto novega, kar jim je tudi uspelo. Humorističen jezik, omenjanje znanih pravljic, dogodkov in ljudi ter norčevanje iz njih je zgodbo povzdignilo na popolnoma novo raven. Uporaba pogovornega jezika še dodatno poudari lahkotnost in humorističen značaj filma. Ustvarjalci se prav tako niso zadrževali pri uporabi odraslega humorja, ki so ga prefinjeno prikrili, da ga mlajši gledalci ne bi zaznali v enakem pomenu kot odrasli. Shrek je animiran film, ki povezuje generacije in je bil ustvarjen z namenom, da v njem uživajo vsi, pa čeprav ga zaradi medgeneracijskih razlik razumejo drugače. Glede na to, da sem raziskovala humor v animiranih filmih, je zelo pomembno pogledati tudi v zgodovino animacije in njenega razvoja skozi čas, da pridemo do takšnih filmskih izdelkov, kot jih vidimo danes. V svojem raziskovanju sem ugotovila, da se ni spremenil le animiran film ampak tudi publika, za katero je film ustvarjen. Prepričanje, da so risanke in animirani filmi le za otroke, je zbledelo. Zdaj je ta žanr namenjen širšemu občinstvu, kar je razvidno ne le iz vizualnega, ampak predvsem jezikovnega vidika. Animirani filmi razglabljajo o tabu temah kot tudi o socialnih razmerjih, prijateljstvu in razmerah v svetu. Zgodba o pravljičnih junakih, ki živijo v gradovih, se je prelevila v poučno animacijo dogodkov iz realnega sveta. |