magistrsko delo
Povzetek
Magistrsko delo z naslovom Ozaveščanje o posebnih potrebah s pomočjo mladinske literature
v predšolskem obdobju obravnava uporabo slikanic s tematiko posebnih potreb v predšolskem
obdobju.
Otroci s posebnimi potrebami se v inkluzivnem okolju vključujejo v redne programe predšolske
vzgoje, v katerih pa so lahko slabše vključeni v odnose z vrstniki. Slednje lahko spremenimo,
če otroke spodbujamo k sprejemanju drugačnosti in razvijamo empatijo. V veliko pomoč nam
je lahko mladinska literatura na tematiko posebnih potreb, ki je lahko odlično orodje za
pogovor o posebnih potrebah, pripomočkih, ki jih uporabljajo posamezniki s posebnimi
potrebami, in težavah, s katerimi se lahko srečujejo.
V teoretičnem delu magistrskega dela smo opredelili pojma inkluzija in mladinska književnost.
Spoznali smo prvine slikanice in opisali skupine otrok s posebnimi potrebami.
V empiričnem delu smo izvedli delavnice za predšolske otroke, v katere smo vključili pet del
mladinske literature, ki se nanaša na posebne potrebe (Ojoj, Boris, C. Weston, T. Warnes; Luka
je med nami, L. Ely, P. Dunbar; Izabela – pravljica o princeski, ki je jecljala, B. Akerman;
Veveriček posebne sorte, S. Makarovič; Imam downov sindrom, H. Kraljič). Ob vsaki slikanici
smo pripravili dejavnosti pred in po branju, s katerimi smo želeli poglobiti doživljanje
prebranega. Pred in po izvedbi delavnic smo z otroki izpolnili prirejen vprašalnik Acceptance
Scale for Kindergarten (ASK), prirejen po Acceptance Scale to Measure Attitudes of
Kindergarten – Age Children, (Favazya in Odom, 1996), s katerim smo preverjali odnos otrok
do oseb s posebnimi potrebami. Obenem smo beležili še uporabljeno besedišče otrok o posebnih
potrebah.
V raziskavi je sodelovalo 30 otrok v starosti od 4 do 6 let, rezultati vprašalnika pa niso pokazali
statistično pomembne razlike med prvim in drugim izpolnjevanjem. Kljub temu so vzgojiteljice
poročale o pozitivnih učinkih izvedbe delavnic. V sklopu magistrskega dela je nastal priročnik,
namenjen vzgojiteljem in učiteljem, ki ajema vsebino petih uporabljenih slikanic in dejavnosti,
ki jih lahko izvajajo ob branju knjig.
Ključne besede
Inkluzija;
Podatki
Jezik: |
Slovenski jezik |
Leto izida: |
2022 |
Tipologija: |
2.09 - Magistrsko delo |
Organizacija: |
UL PEF - Pedagoška fakulteta |
Založnik: |
[M. Lukič] |
UDK: |
376.1(043.2) |
COBISS: |
126426115
|
Št. ogledov: |
2 |
Št. prenosov: |
0 |
Ocena: |
0 (0 glasov) |
Metapodatki: |
|
Ostali podatki
Sekundarni jezik: |
Angleški jezik |
Sekundarni naslov: |
Raising awareness of special needs through youth literature in preschool |
Sekundarni povzetek: |
This Master's thesis, Raising Awareness of Special Needs through Youth Literature in
Preschool explores the use of picture books with theme of special needs in preschool period.
Children with special needs in inclusive environments are included in regular preschool
programmes, but they can have trouble with social contacts with their peers. Encouraging peers
to embrace differences and building empathy can be helpful. We can use children’s literature
that addresses special needs as an excellent tool for discussion about special needs, aids, they
use and problems, that they may have.
The theoretical sections outline the concept of inclusion and children’s literature. We get to
know the elements of picture books and the descriptions of special needs groups.
In the empirical section we present the programme we performed for preschool children, that
included reading of five picture books, related to special needs (Ojoj, Boris, C. Weston, T.
Warnes; Luka je med nami, L. Ely, P. Dunbar; Izabela – pravljica o princeski, ki je jecljala, B.
Akerman; Veveriček posebne sorte, S. Makarovič; Imam downov sindrom, H. Kraljič). For
every picture book we designed pre and post reading activities, with which we wanted to deepen
the reading experience. Before and after the programme children filled out the adaption of
questionnaire Acceptance Scale for Kindergarten (ASK), adapted after Acceptance Scale to
Measure Attitudes of Kindergarten – Age Children, (Favazya in Odom, 1996), with which we
tested the attitude of children towards special needs. We also observe the use of vocabulary
about special needs.
The research included 30 children aged 4 to 6, but the results showed no statistical important
difference between answers on first and second questionnaire. Nevertheless, preschool teachers
reported positive changes in attitudes of peers towards special needs. As a part of Master's thesis
we prepared a manual for preschool and primary school teachers, that presents all five picture
books and activities, that can be performed before and after the reading. |
Sekundarne ključne besede: |
Inkluzivna vzgoja in izobraževanje;Mladinska književnost;Otroci s posebnimi potrebami;Predšolska vzgoja;Slikanice;Univerzitetna in visokošolska dela; |
Vrsta datoteke: |
application/pdf |
Vrsta dela (COBISS): |
Magistrsko delo/naloga |
Komentar na gradivo: |
Univ. v Ljubljani, Pedagoška fak., Specialna in rehabilitacijska pedagogika, Pos. raz. in uč. tež. |
Strani: |
68 str. |
ID: |
16811137 |