Sekundarni povzetek: |
Že desetletja lahko dovolj dobro in natančno z neporušnimi metodami določamo in diagnosticiramo napake v zvarnih spojih. Glede na raznolikost mateialov in njih izkoriščenost ter vrste obremenitve ob prisotnosti različnih medijev v zahtevnih nosilnih konstrukcijah, stopa vse bolj v ospredje problem kako zanesljivo oceniti dopustno velikost napake v raaznih delih zvarnih spojev. Vemo, da zvarni spoji niso brez napak, vendar je možnost njihovega odkrivanaja omejena, odkrivanje pa ni vedno izvedljivo. Za nosilnost visoko obremenjene varjene konstrukcije je torej bistvena velikost dopustne napake. Čim večja je, tem varnejša je konstrukcija in tem lažje jo odkrijemo z neporušnimi preiskavami. Zato je za ocenitev varnosti zelo zahtevno obremenjene konstrukcije, strojnega dela ali opreme potrebno upoštevati priporočila, ki jih podajajo različni sistemi, znani pod mednarodnim izrazom "Fitness for Purpose". V prispevku je prikazan primer, kako je možno na osnovi poznavanja lomne žilavosti materiala, v katerem se nahaja konica utrujenostne razpoke, ki predstavlja najostrejšo možno nezveznost, na osnovi poznavanja zakonitosti elasto-plasto mehanike loma, določiti, ali je dopustna z defektoskopskimi metodami odkrita napaka v zvarnem spoju. V ta namen so prikazani in uporabljeni principi priporočila BS PD 6493 in posebej še ETM (Engineering Treatment Model), ki obravnava trdnostno heterogene zvarne spoje (mis-matching). |