| Sekundarni povzetek: | Magistrsko delo sistematično in poglobljeno obravnava pravico do samoobrambe, predvsem z vidika ratione personae, in se osredotoča na možnosti uporabe samoobrambe proti nedržavnim akterjem. Čeprav uporaba samoobrambe proti nedržavnim akterjem ni nov pojav v mednarodnem javnem pravu, dobiva nove razsežnosti, predvsem v okviru boja proti terorizmu. Slednje je postalo zlasti razvidno po napadih 11. septembra 2001, ki so pretresli mednarodno skupnost in sprožili obsežne razprave o obsegu samoobrambe. Pravila jus ad bellum določajo, kdaj se lahko država zateče k uporabi sili in predstavljajo enega od temeljev mednarodnega javnega prava. Navedena pravila temeljijo na prepovedi uporabe sile, ki je bila prvič zapisana v Kellog-Briandovem paktu in je bila  kasneje kodificirana v členu 2(4) Ustanovne listine ZN. Zaradi svoje pomembnosti ima prepoved uporabe sile status jus cogens in omejeno število izjem, med katere sodi tudi neodtujljiva pravica do samoobrambe, ki je kodificirana v členu 51 Ustanovne listine ZN in hkrati tvori del mednarodnega običajnega prava. V skladu s primarnim razumevanjem pravice do samoobrambe, je bila slednja omejena na meddržavne odnose, kar potrjuje tudi sodna praksa Meddržavnega sodišča. Slednje je pravico do samoobrambe prvič razlagalo v zadevi Nikaragva, v kateri je vzpostavilo temeljno pravilo, v skladu s katerim morajo biti za sklicevanje na pravico do samoobrambe napadi nedržavnih akterjev pripisljivi državi na podlagi testa učinkovitega nadzora (angl. effective control test). Toda zlasti po napadih na Združene države Amerike 11. septembra 2001 so se pojavile težnje po razširitvi pravice do samoobrambe in možnosti njene uporabe zoper napade nedržavnih akterjev, katerih dejanja niso pripisljiva drugi državi. Kompleksnost pravice do samoobrambe terja njeno analizo skozi različne vidike in vire mednarodnega javnega prava. Pri tem pa je mogoče opaziti, da so mnenja glede širitve pravice do samoobrambe zelo raznolika. Razhajanja se pojavijo že pri interpretaciji člena 51 Ustanovne listine ZN na podlagi pravil Dunajske konvencije o pravu mednarodnih pogodb. Nekateri zagovarjajo stališče, da odprta formulacija določbe dopušča možnost uporabe samoobrambe ne glede na avtorja napada. Drugi pa samoobrambo omejujejo zgolj na meddržavne odnose. Nadalje velja poudariti, da je Meddržavno sodišče v vseh dosedanjih odločitvah ohranjalo državocentričen pristop in hkrati tudi izkazalo nepripravljenost podati dokončen odgovor o možnosti razširjene uporabe samoobrambe proti nedržavnim akterjem. Navsezadnje pa je potrebno upoštevati, da se zaradi porasta mednarodnega terorizma države vedno pogosteje sklicujejo na pravico do samoobrambe v svojih protiterorističnih akcijah. Najbolj odmeven primer predstavljajo napadi na Združene države Amerike 11. septembra 2001, na katere so se slednje odzvale z vojaško operacijo v Afganistanu, ki je bila skoraj univerzalno mednarodno podprta. Le-tej pa so sledile še številne druge antiteroristične akcije s strani drugih držav, a je v zvezi z njimi mogoče opaziti zelo raznolika mnenja držav in mednarodnih organizacij ter tudi strokovnjakov glede njihovega vpliva na razvoj mednarodnega javnega prava. Pri tem se kot ključno poraja vprašanje, ali predstavljeni primeri prakse izkazujejo soglasje med vsemi članicami ZN glede razlage člena 51 Ustanovne listine ZN, ter, ali je praksa dovolj ustaljena in razširjena za namene mednarodnega običajnega prava. Upoštevajoč različne vidike magistrsko delo zaključuje, da niti člen 51 Ustanovne listine ZN niti mednarodno običajno pravo ne dovoljujeta uporabe samoobrambe proti nedržavnim akterjem, katerih dejanj ni mogoče pripisati državi. Čeprav se pravica do samoobrambe nedvomno širi, njen obseg vseeno še ni povsem izkristaliziran. |