magistrsko delo
Povzetek
V magistrskem delu raziskujemo finomotorične spretnosti pri otrocih z artikulacijsko motnjo. Opredelitev fine motorike vključuje gibe ali kombinacijo gibov mišic zapestja, dlani in prstov ter oči. Razvitost finomotoričnih spretnosti je odvisna od ustrezne mišične moči, stabilnosti sklepov, zaznavne spretnosti rok in oči, koordinacije obeh strani telesa ter primernega motoričnega planiranja. V času zgodnjega otroštva tipično razvijajoči se otroci na področju omenjenih spretnosti hitro napredujejo, medtem ko se zamujeno težko nadoknadi. Ustrezno razvita fina motorika rok določa posameznikovo stopnjo neodvisnosti in skrbi zase, ob vstopu v šolo pa zajema pomembne spretnosti v procesu opismenjevanja. Artikulacijska motnja vključuje odstopanja na področju produkcije govorjenih glasov, kjer gre večinoma za funkcionalne težave na fonetičnem nivoju. Pri odpravljanju napak v izgovoru glasov logopedi uporabljajo različne terapevtske pristope, ki so osredotočeni na motorični vidik govorne produkcije. V osnovi je govor namreč kompleksna, motorično koordinirana aktivnost. Dosedanje raziskave potrjujejo obstoj povezave med razvojem govorno-jezikovnega in motoričnega področja, nekatere pa dodatno dokazujejo izrazitejše motorične težave ob prisotnosti artikulacijske motnje. V empiričnem delu predstavljamo načrt in rezultate raziskave, v kateri so nas zanimale značilnosti razvoja finomotoričnih spretnosti rok pri štiriletnikih in šestletnikih z artikulacijsko motnjo. Raziskava je sestavljena iz kvantitativnega (testni instrumentarij) in kvalitativnega (opisna ocena na osnovi kontrolnega seznama) dela. V raziskavo je bilo vključenih 35 otrok z artikulacijsko motnjo, starih 4;0–4;5 in 6;0–6;11 let;mesecev. Otroci so za namen kvantitativnega dela izvedli prvi del za slovenščino prirejenega testnega instrumentarija ABC: Baterijo za oceno otrokovega gibanja 2, ki vključuje naloge za oceno spretnosti rok. Rezultati so pokazali odstopanja na področju spretnosti rok pri posameznikih z artikulacijsko motnjo, v povprečju pa nismo ugotovili pomembnih razlik v primerjavi s slovenskimi normami, postavljenimi na podlagi izvedbe otrok s tipičnim razvojem. Rezultati ene tretjine štiriletnikov (33,3 %) in skoraj dveh tretjin šestletnikov (64,7 %), pridobljenih z instrumentarijem ABC gibanje 2, označujejo pomembne težave na področju fine motorike rok. Obenem pa se je izkazalo, da so otroci starejše skupine naloge izvedli pomembno boljše kot otroci mlajše skupine. V okviru kvalitativnega dela smo opazovali otrokov pristop in izvedbo testnih nalog, s čimer smo pridobili širšo sliko o gibalnih sposobnostih. Ugotavljamo, da se odstopanja pri otrocih z artikulacijsko motnjo kažejo na različnih področjih. Pri mlajši skupini so odstopanja prevladovala pri postavki ročnost, saj je največ udeležencev med izvedbo nalog roki zamenjalo, prav tako so pri pobiranju ali držanju predmeta uporabili neustrezen prijem ter neuspešno nadzirali držo roke, medtem ko so bili v povprečju najbolje ocenjeni pri postavki očitna asimetrija rok. Pri starejši skupini so bila odstopanja največkrat izražena pri nadzoru uporabe sile, hitrosti in spretnosti gibov prstov ter bilateralni koordinaciji, najbolje pa so bili ocenjeni na področju osredotočenosti na nalogo.
Ključne besede
motnje govorjenih glasov;artikulacijska motnja;finomotorične spretnosti rok;ABC gibanja 2;
Podatki
Jezik: |
Slovenski jezik |
Leto izida: |
2025 |
Tipologija: |
2.09 - Magistrsko delo |
Organizacija: |
UL PEF - Pedagoška fakulteta |
Založnik: |
[N. Jelinič] |
UDK: |
376-056.264(043.2) |
COBISS: |
230868227
|
Št. ogledov: |
114 |
Št. prenosov: |
48 |
Ocena: |
0 (0 glasov) |
Metapodatki: |
|
Ostali podatki
Sekundarni jezik: |
Angleški jezik |
Sekundarni naslov: |
Fine motor skills of the hand in 4- and 6-year-old children with articulation disorders |
Sekundarni povzetek: |
In the master's thesis, we investigate the fine motor skills of children with articulation disorder. The definition of fine motor skills includes movements or a combination of movements of the muscles of the wrist, hand, fingers, and eyes. The development of fine motor skills depends on adequate muscle strength, joint stability, perceptual dexterity of the hands and eyes, coordination of both sides of the body, and appropriate motor planning. During early childhood, typically developing children make rapid progress in these skills, while it is difficult to catch up. Adequately developed fine motor skills of the hand determines the individual's level of independence and self-care, and when entering school, they include important skills in the literacy process. Articulation disorder involves deviations in the production of spoken voices, which are mainly functional problems at the phonetic level. Speech and language therapists use a variety of therapeutic approaches to correct mispronunciations, focusing on the motor aspect of speech production. Speech is fundamentally a complex motor-coordinated activity. Previous research confirms the link between speech-language development and motor development, and some studies further indicate that motor difficulties are more evident in the presence of an articulation disorder. In the empirical part, we present the design and results of the study in which we were interested in the characteristics of the development of fine motor skills in 4- and 6-year-old children with articulation disorder. The research consists of both a quantitative (test) and a qualitative (descriptive assessment based on a checklist) part. The participants in the study were 35 children with articulation disorder aged 4;0-4;5 and 6;0-6;11 years;months. For the quantitative part, the children first completed part of the Slovenian adapted ABC test instrument: Movement Assessment Battery for Children – Movement ABC-2, which includes tasks to assess hand dexterity. The results showed variations in hand dexterity for individuals with articulation disorder, but on average, we found no significant differences compared to the set national norms based on the performance of typically developing children. The results of one third of four-year-olds (33.3 %) and almost two thirds of six-year-olds (64.7 %) obtained with the Movement ABC-2 instrument indicate significant difficulties in fine motor skills of the hands. At the same time, however, the children in the older group nevertheless performed significantly better than the children in the younger group. In the qualitative work, we observed the children's approach and performance of the test tasks to gain a broader picture of motor skills and abilities. We found that children with articulation disorder showed difficulties in different areas. In the younger group, deviations were prevalent in the item predominant use of one hand, with most participants changing hands during the tasks. Furthermore, they were using an inappropriate grip when picking up or holding an object, and failing to control their hand posture, while on average they were scored best in the apparent hand asymmetry item. For the older group, the difficulties were most pronounced in controlling the use of force, speed and dexterity of finger movements, and bilateral co-ordination, while they were scored best in the area of task focus. |
Sekundarne ključne besede: |
speech sound disorder;articulation disorder;fine motor skills of the hand;Movement ABC-2;Govorne motnje;Vzgoja in izobraževanje oseb s posebnimi potrebami;Motorične sposobnosti;Univerzitetna in visokošolska dela; |
Vrsta dela (COBISS): |
Magistrsko delo/naloga |
Študijski program: |
0 |
Komentar na gradivo: |
Univ. v Ljubljani, Pedagoška fak., Logopedija in surdopedagogika |
Strani: |
1 spletni vir (1 datoteka PDF (87 str.)) |
ID: |
26112844 |