magistrsko delo
Tijana Milaković (Avtor), Jože Rugelj (Mentor), Alenka Žerovnik (Komentor)

Povzetek

V sodobnem izobraževalnem okolju ima digitalna tehnologija ključno vlogo pri oblikovanju in izvajanju učnih procesov, pri čemer generativni modeli umetne inteligence, kot so ChatGPT, Copilot ter Gemini, v zadnjem času pridobivajo na pomenu, saj omogočajo komunikacijo v naravnem jeziku. Njihova uporaba omogoča osebno učno izkušnjo, spodbuja kritično mišljenje in odpira nova vprašanja o etiki, pristranskosti ter zanesljivosti podatkov. Kljub naraščajoči priljubljenosti GUI pa je njena vloga v izobraževanju, zlasti na razredni stopnji, še vedno razmeroma neraziskana. Zato smo se odločili, da bomo v okviru magistrske naloge preučili stališča učiteljev razrednega pouka (RP) do uporabe GUI pri poučevanju in analizirali njihove prednosti, izzive ter vpliv na pedagoško prakso. V teoretičnem delu smo opredelili koncept umetne inteligence (UI) in pojasnili vlogo generativne umetne inteligence (GUI) pri podpori učnega procesa. Predstavili smo, kako GUI omogoča pripravo učnih gradiv, personalizacijo vsebin in takojšnjo povratno informacijo. Poseben poudarek smo namenili etičnim vidikom uporabe GUI v izobraževanju, kot so pristranskost, zasebnost podatkov in pojavu »haluciniranja« GUI. V empiričnem delu smo analizirali mnenja učiteljev o vplivu GUI na poučevanje, njihovo mnenje o učinkovitosti GUI pri pripravi učnih gradiv in uporabi za prilagajanje pouka potrebam učencev ter njihovo mnenje o uporabnosti pri diferenciranju in individualizaciji pouka. Prav tako smo raziskali mnenja učiteljev o uporabi GUI za komunikacijo z učenci, s starši in sodelavci. V ta namen smo izvedli kvantitativno raziskavo, ki je bila izvedena s pomočjo anketnega vprašalnika. V raziskavo smo vključili učitelje, ki poučujejo od 1. do vključno 5. razreda osnovne šole po vsej Sloveniji. V raziskavi o vplivu GUI na poučevanje so se pokazala raznolika stališča učiteljev RP. Večina sodelujočih učiteljev je izrazila zmerno poznavanje GUI in njeno uporabo predvsem v namene priprave učnih gradiv, iskanja idej za pouk ter poenostavitve administrativnih nalog. Kljub prepoznanim prednostim, kot so časovna učinkovitost in dostopnost, so učitelji opozorili na pomisleke glede zanesljivosti podatkov, možnosti halucinacij ter etične in pedagoške dileme. Mnogi so izpostavili potrebo po ustreznem usposabljanju za varno in kritično uporabo GUI, zlasti v kontekstu njihove uporabe pri učencih. Raziskava kaže, da učitelji GUI prepoznavajo kot potencialno koristno podporo pri poučevanju, vendar ob tem poudarjajo pomembnost ohranjanja učiteljeve vloge in razvijanja digitalne pismenosti v šolskem prostoru. Rezultati raziskave bodo tako prispevali k boljšemu razumevanju potenciala GUI v osnovnošolskem izobraževanju in omogočili oblikovanje dobrih praks za njihovo uporabo.

Ključne besede

umetna inteligenca;generativni jezikovni modeli;učitelji razrednega pouka;vpliv na poučevanje;

Podatki

Jezik: Slovenski jezik
Leto izida:
Tipologija: 2.09 - Magistrsko delo
Organizacija: UL PEF - Pedagoška fakulteta
Založnik: [T. Milaković]
UDK: 004.8:37(043.2)
COBISS: 241175299 Povezava se bo odprla v novem oknu
Št. ogledov: 138
Št. prenosov: 43
Ocena: 0 (0 glasov)
Metapodatki: JSON JSON-RDF JSON-LD TURTLE N-TRIPLES XML RDFA MICRODATA DC-XML DC-RDF RDF

Ostali podatki

Sekundarni jezik: Angleški jezik
Sekundarni naslov: Impact of generative artificial intelligence models on teaching: perspectives and attitudes of primary school teachers
Sekundarni povzetek: In today's educational environment, digital technology plays a key role in designing and implementing learning processes, with generative artificial intelligence (GAI) models such as ChatGPT, Copilot, and Gemini recently gaining importance as they enable communication in natural language. Their use enables a personalized learning experience, encourages critical thinking, and raises new questions about ethics, bias, and data reliability. Despite the growing popularity of GAI, its role in education, especially at the classroom level, remains relatively unexplored. Therefore, we decided to examine the views of classroom teachers on using GAI in teaching and analyze its advantages, challenges, and impact on pedagogical practice as part of our master's thesis. In the theoretical part, we defined the concept of artificial intelligence (AI) and explained the role of GAI in supporting the learning process. We presented how generative artificial intelligence enables the preparation of teaching materials, personalization of content, and immediate feedback. We emphasized the ethical aspects of using GAI in education, such as bias, data privacy, and the phenomenon of GAI »hallucination«. In the empirical part, we analyzed teachers' opinions on the impact of GAI on teaching, their opinion on the effectiveness of GAI in preparing teaching materials and on its use in adapting teaching to the needs of students, and their opinion on its usefulness in differentiating and individualizing teaching. We also investigated teachers' views on using GAI for communication with students, parents, and colleagues. For this purpose, we conducted a quantitative study using a questionnaire. In the survey, we included teachers who teach grades 1 through 5 in primary schools throughout Slovenia. The survey on the impact of GAI on teaching revealed diverse views among primary school teachers. Most of the participating teachers expressed moderate knowledge of GAI and its use, primarily to prepare teaching materials, find ideas for lessons, and simplify administrative tasks. Despite the recognized advantages, such as time efficiency and accessibility, teachers raised concerns about data reliability, the possibility of hallucinations, and ethical and pedagogical dilemmas. Many highlighted the need for appropriate training in the safe and critical use of GAI, especially in the context of its use with students. The study shows that teachers recognize GAI as a potentially valuable teaching aid but emphasize the importance of maintaining the teacher's role and developing digital literacy in the school environment. The research results will thus contribute to a better understanding of the potential of GAI in primary education and enable the development of good practices for their use.
Sekundarne ključne besede: artificial intelligence;generative language models;classroom teachers;impact on teaching;Generativna umetna inteligenca;Osnovnošolsko učenje in poučevanje;Univerzitetna in visokošolska dela;
Vrsta dela (COBISS): Magistrsko delo/naloga
Študijski program: 0
Komentar na gradivo: Univ. v Ljubljani, Pedagoška fak., Poučevanje
Strani: 1 spletni vir (1 datoteka PDF (111 str.))
ID: 26712142