magistrsko delo
Povzetek
Algoritmi, ki so danes praktično vseprisotni na internetu, nenehno vidno ali nevidno sooblikujejo načine, kako uporabljamo internetne storitve. Algoritmi filtrirajo novice, ki jih beremo; vplivajo na odločitve o tem, kaj kupimo in po kakšni ceni; določajo vrsto glasbe, ki jo poslušamo, in s kom komuniciramo na družbenih omrežjih. Kljub temu pretekle študije nakazujejo, da imajo uporabniki pomanjkljivo zavedanje in znanje o algoritmih na internetu. Takšno stanje povečuje ranljivost uporabnikov interneta ne le na osebni, temveč tudi na širši družbeni ravni, saj postanejo bolj izpostavljeni morebitnim manipulacijam in izkoriščanju s strani ponudnikov spletnih storitev in vsebin. Razumevanje delovanja algoritmov zahteva od uporabnikov specifična znanja in veščine, ki jih opredeljuje pojem algoritmične pismenosti. Namen magistrskega dela je predstaviti preteklo raziskovanje algoritmične pismenosti in razvoj slovenskega prevoda lestvice algoritmične pismenosti (LAP) za internetne uporabnike, ki so jo utemeljili Dogruel in drugi (2022). Pri prevajanju LAP smo uporabili Translation, Review, Adjudication, Pretest and Documentation (TRAPD) model, ki trenutno velja za najcelovitejši pristop k prevajanju vprašalnikov v mednarodnih anketah. Rezultat magistrskega dela je kulturno in jezikovno prilagojen slovenski prevod LAP, ki bo v prihodnje lahko služil raziskovalcem za preučevanje zavedanja in znanja o algoritmih med slovenskimi uporabniki interneta. Na osnovi uporabe pristopa TRAPD so v rezultatih opisane tudi nekatere omejitve in posebnosti, ki jih velja upoštevati pri uporabi slovenskega prevoda LAP.
Ključne besede
algoritmi;algoritmična pismenost;anketni vprašalnik;prevajanje vprašalnika;TRAPD-metoda;
Podatki
| Jezik: |
Slovenski jezik |
| Leto izida: |
2025 |
| Tipologija: |
2.09 - Magistrsko delo |
| Organizacija: |
UL FDV - Fakulteta za družbene vede |
| Založnik: |
[J. Vnuk] |
| UDK: |
004.4(043.2) |
| COBISS: |
245105667
|
| Št. ogledov: |
97 |
| Št. prenosov: |
17 |
| Ocena: |
0 (0 glasov) |
| Metapodatki: |
|
Ostali podatki
| Sekundarni jezik: |
Angleški jezik |
| Sekundarni naslov: |
Slovenian translation of the algorithm literacy scale for internet users |
| Sekundarni povzetek: |
Algorithms are virtually ubiquitous on the internet today, perpetually, visibly or invisibly, shaping the way we use internet services. In fact, they filter the news we read, influence our purchasing decisions, select the music we listen to, or determine our interactions on social media platforms. However, studies indicate that public awareness and understanding of algorithms on the internet remains low among users. This lack of knowledge is problematic, since it increases users' vulnerability, not only on a personal but also at the societal level, as it exposes them to potential forms of manipulation and exploitation by digital service and content providers. The concept of algorithmic literacy has been proposed to describe the specific knowledge and skills required by the internet users to understand how algorithms operate on the internet. The aim of this master’s thesis is to synthesize past research on algorithmic literacy and to provide the Slovenian translation of the Algorithmic Literacy Scale (ALS) for internet users which was developed by Dogruel et al. (2022). The translation of ALS was conducted in line with the Translation, Review, Adjudication, Pretest, and Documentation (TRAPD) model. TRAPD is the state-of-art approach to translation of questionnaires in cross-national surveys. The outcome of this thesis is a culturally and linguistically adapted Slovenian translation of the ALS that scholars can use in future studies on algorithm awareness and knowledge in Slovenia. In addition, the thesis discusses some limitations and specific consideration in the use of the TRAPD approach, that should be accounted for, when using the Slovenian translation of the ALS. |
| Sekundarne ključne besede: |
algorithms;algorithmic literacy;survey questionnaire;questionnaire translation;TRAPD method;Računalniški algoritmi;Spletni vprašalniki;Uporabniki interneta;Univerzitetna in visokošolska dela; |
| Vrsta dela (COBISS): |
Magistrsko delo/naloga |
| Študijski program: |
0 |
| Komentar na gradivo: |
Univ. v Ljubljani, Fak. za družbene vede |
| Strani: |
1 spletni vir (1 datoteka PDF (88 str.)) |
| ID: |
26835239 |