magistrsko delo Management poslovnih sistemov, Management delovnih procesov
Povzetek
V Sloveniji je področje ravnanja s komunalnimi odpadki urejeno z zakonodajnim okvirom, ki predpisuje in obvezuje občine, da vzpostavijo javna podjetja ravnanja s komunalnimi odpadki, kamor spada zbiranje, obdelava in odlaganje odpadkov. Med obveznosti sodijo zagotovitev primerne infrastrukture, doseganje predpisanih deležev ločeno zbranih frakcij in ustrezna obdelava odpadkov ter odlaganje ostankov na tehnično primerna odlagališča (zakon 1, 2006, uredba 1, 2006, uredba 2, 2010, uredba 3, 2011, uredba 4, 2011, odredba 1, 2001, operativni program 1, 2008, operativni program 4, 2013).
Velika razdrobljenost in nepovezanost slovenskih občin ter pomanjkanje ustrezne strategije in aktivnosti pri vzpostavitvi ustreznih sistemov ravnanja z odpadki se kaže v neprimernosti organizacije sistema ravnanja z odpadki in stroškovno obremenjujočem sistemu za ustanovitelje (občine) in uporabnike (občane).
Problem je v tem, da mora v skladu z zakonodajo (zakon 2, 1993) vsaka občina s svojim javnim podjetjem ali koncesionarjem zagotavljati storitve, ki jih kot posamezna občina enostavno ne more. Graditve posameznega objekta MBO (mehansko biološke obdelave odpadkov) in odlagališča ne more izvesti vsaka občina posebej, ker je to s stroškovnega in tehnološkega vidika popolnoma neprimerno. Država je ponudila nepovratna sredstva EU in določen delež lastnih sredstev za vse občine, ki se povežejo v konzorcije (ali podobne oblike) in skupaj zgradijo centre za obdelavo odpadkov ter odlagališča. V celotni finančni perspektivi 2007–2013 je trenutno delujoč en center. V fazi projektiranja jih je še pet. Problematika skupnih medobčinskih projektov in posledično neuspešnost pri izgradnji ustreznih centrov za obdelavo odpadkov je v različnih politikah oblikovanja sistemov ravnanja z odpadki, povezovanju občin, umeščanju objektov, financiranju investicij, vodenju skupnih objektov itd. (operativni program 4, 2013).
Na področju zbiranja ločeno zbranih frakcij se je na ravni občin vzpostavil sistem, pri katerem sta stopnja in kakovost ločevanja ustrezna. Za področje obdelave in odlaganja komunalnih odpadkov pa bi bilo potrebno organizacijsko in lastniško preoblikovanje, ki bi zagotavljanje oziroma izvajanje teh storitev preneslo na raven države.
Osnovni namen magistrskega dela je analiza dejavnikov, ki vplivajo na sistem ravnanja s komunalnimi odpadki in oblikovanje modela, ki bo ustrezen z okoljskega, organizacijskega, tehničnega in ekonomskega vidika ter izvedljiv in transparenten.
Oblikovali smo tri različne organizacijske modele in model obstoječega stanja in jih ocenjevali glede njihove ustreznosti in uspešnosti. Uporaba orodja DEXi je bila z izborom in uporabo devetinštiridesetih parametrov, ki opredeljujejo ustreznost modela, odločujoča pri izbiri modela za ravnanje s komunalnimi odpadki z vidika organizacijskih, ekonomskih, tehničnih in okoljsko zakonodajno oblikovanih parametrov.
Cilj magistrskega dela je organizacijski model sistema ravnanja s komunalnimi odpadki, ki bo učinkovit, transparenten in stimulativen. Sistem mora zagotavljati doseganje predpisanih deležev ločenega zbiranja in predelave odpadkov, preusmeriti nastale količine odpadkov z odlagališč v reciklažo, predelavo in termično obdelavo z energetsko izrabo ter omogočati Sloveniji prehod v »družbo recikliranja« do 2020 v skladu z direktivo Evropske unije (direktiva 1, 2008).
Rezultati naloge kažejo, da organizacijski model (model 3), ki vključuje prenos dela obveznosti in storitev na državno raven (obdelavo in odlaganje), zbiranje pa ohrani na lokalni ravni, izkazuje najboljše rezultate pri podrobnejši analizi znotraj posameznih razredov uvrstitve modelov in pri kvantifikaciji posameznih parametrov. V primerjavi z vsemi modeli na vseh segmentih je njegova pomanjkljivost le v tem, da ne dosega maksimalne stopnje ločenega zbiranja, temveč optimalno stopnjo glede na zakonodajne zahteve in ekonomsko ceno ločenega zbiranja v odvisnosti od stroškov obdelave odpadkov ter končne optimalne izrabe po
Ključne besede
varstvo okolja;komunalni odpadki;Dexi;
Podatki
Jezik: |
Slovenski jezik |
Leto izida: |
2013 |
Tipologija: |
2.09 - Magistrsko delo |
Organizacija: |
UM FOV - Fakulteta za organizacijske vede |
Založnik: |
[B. Avčin Tržan] |
UDK: |
628.4 |
COBISS: |
7248403
|
Št. ogledov: |
1555 |
Št. prenosov: |
224 |
Ocena: |
0 (0 glasov) |
Metapodatki: |
|
Ostali podatki
Sekundarni jezik: |
Angleški jezik |
Sekundarni naslov: |
Organization model for municipal waste management system in Slovenija |
Sekundarni povzetek: |
The area of waste management in Slovenia is governed by a legislative framework which requires municipalities to establish public waste management enterprises. Such enterprises should provide collection, treatment and disposal of municipal waste.
Municipals are obliged to reach prescribed share of collected fractions and proper treatment and disposal of waste residue in a technically appropriate infrastructure. Great fragmentation and incoherence of Slovenian municipalities and the lack of appropriate strategies and activities in the establishment of appropriate waste management systems is reflected in the current level of organization of waste management system. Huge costs for founders (municipality) and the users (citizens).
Regardless of size of municipalities they should provide full waste treatment, however only few Slovenian municipalities are large enough to fulfill requirements on their own. Building infrastructure of required extent for each municipally is not feasible both from technological as well as cost perspective. Local communities have the opportunity to get cohesion found from EU if they are able to join their efforts in joined project. This has been effectively done so far only in one region (Celje) while others are still in planning phase. Lack of strong strategies and guidance is clearly observed when analyzing the current status as well as planned activities.
The main purpose of thesis is to identify and analyze the factors that affect the waste management. Stated models enable us to compare and select optimal system, which will provide best results in environmental, organizational, technical and economic point of view. In addition models should provide feasibility and transparency.
We have designed three different organizational models and modeled also existing system with the different methods evaluating the adequacy and effectiveness. Multi criteria decision making tool DEXi was used, with 49 parameters identified, defining the adequacy of the models. Models of municipal waste management systems in terms of organizational, economic, technical and environmental were set and adequately evaluated.
With use of multi criteria decision making tool VREDANA three models were compared and in addition current state simulation was used as well.
Model 3 showed the optimum results so future state of waste management system in Slovenia should be organized in such a way that waste collection is kept by local level (municipalities) and all other activities should be managed on national level. |
Sekundarne ključne besede: |
Public enterprises;environmental protection;municipal waste;waste management system;DEX-i;multicriteria decision making; |
URN: |
URN:SI:UM: |
Vrsta dela (COBISS): |
Magistrsko delo |
Komentar na gradivo: |
Univ. v Mariboru, Fak. za organizacijske vede |
Strani: |
96 f. |
ID: |
8727877 |