značilnosti vrstniških mediatorjev in dosedanje izkušnje z mediacijo
Martina Klobasa (Avtor), Katja Košir (Mentor)

Povzetek

Vrstniki in vrstniške skupine so pomemben dejavnik socialnega in emocionalnega razvoja otrok in mladostnikov. Poleg tega se šole soočajo z medvrstniškim nasiljem. Iz omenjenih razlogov so šole v svoje preventivne vzgojne dejavnosti vključile vrstniško mediacijo. Vendar pa je področje vrstniške mediacije relativno novo v slovenskem prostoru in se počasi uvaja v šole. Namen raziskave je bil preveriti, kako poteka program vrstniške mediacije na mariborskih osnovnih šolah in šolah v okolici Maribora ter na kakšen način poteka postopek izbire vrstniških mediatorjev. Zanimalo me je tudi, kakšni so motivi učencev, da se odločijo postati vrstniški mediatorji, in ali se vrstniški mediatorji v empatičnosti in samospoštovanju razlikujejo od ostalih učencev. Raziskovalnih vprašanj sem se lotila s triangulacijo različnih kvalitativnih in kvantitativnih metod: analiza dokumentov (vzgojni načrti), opazovanje z udeležbo, intervju s koordinatorji vrstniške mediacije, Rosenbergova lestvica samospoštovanja in Indeks empatičnosti za otroke in mladostnike. V raziskavi je sodelovalo 264 učencev rednih osnovnih šol, starih od 10 do 15 let. Od tega 62 vrstniških mediatorjev. Ugotovila sem, da 9 šol v Mariboru in okolici izvaja vrstniško mediacijo. Pomembno vlogo pri poteku vrstniške mediacije na šoli ima koordinator vrstniške mediacije, ki skupaj s timom pripravlja program vrstniške mediacije, promocijo, pripravlja usposabljanja, supervizije in izbira vrstniške mediatorje. Šole imajo namreč določene kriterije, po katerih izbirajo vrstniške mediatorje. Pomembno je, da ima bodoči mediator komunikacijske in socialne sposobnosti, da je empatičen in odgovoren. Izkazalo se je, da je stopnja empatičnosti višja pri vrstniških mediatorjih v primerjavi z ostalimi učenci. Ni pa se pokazala razlika med vrstniškimi mediatorji in ostalimi učenci pri merjenju splošnega samospoštovanja. Rezultati kažejo tudi, da se za mediatorje odločajo učno uspešnejši učenci. Raziskava daje tudi vpogled v težave, s katerimi se sooča program vrstniške mediacije na šoli, predvsem z nezaupanjem kolektiva in učencev.

Ključne besede

vrstniška mediacija;učenci;konflikti;reševanje;empatija;samospoštovanje;magistrska dela;

Podatki

Jezik: Slovenski jezik
Leto izida:
Tipologija: 2.09 - Magistrsko delo
Organizacija: UM FF - Filozofska fakulteta
Založnik: [M. Klobasa]
UDK: 37.015.3(043.2)
COBISS: 20427784 Povezava se bo odprla v novem oknu
Št. ogledov: 2363
Št. prenosov: 314
Ocena: 0 (0 glasov)
Metapodatki: JSON JSON-RDF JSON-LD TURTLE N-TRIPLES XML RDFA MICRODATA DC-XML DC-RDF RDF

Ostali podatki

Sekundarni jezik: Angleški jezik
Sekundarni naslov: Peer mediation in primary schools in Maribor and vicinity
Sekundarni povzetek: Peers and peer groups are an important factor of the social and emotional development of children and youth. Also, schools are dealing with peer violence. Schools have included peer mediation in their preventive educational activities because of the above mentioned reasons. However, the field of peer mediation is relatively new in the Slovenian area and is but slowly being introduced in schools. The intention of this research was to check how the peer mediation programme is proceeding in primary schools in Maribor and vicinity and also, to check how the choosing of peer mediators occurs. The research also focuses on the pupils% motives for deciding to become a peer mediator and whether peer mediators differ from other pupils in empathy and self-esteem. The research tackles the research questions with a triangulation of different methods, such as: analysis of documents (education plan), observation with participation and interviews with peer mediation coordinators, the Rosenberg Self-Esteem Scale and the Index of Empathy for Children and Adolescents. 264 pupils from regular primary schools aged 10 to 15, 62 of which were peer mediators, have participated. It has been discovered that 9 schools in Maribor and vicinity perform peer mediation. An important role in the course of peer mediation on a school has the peer mediation coordinator, who, together with a team, prepares the peer mediation programme, takes care of the promotion, plans trainings and supervisions, and chooses the peer mediators. Schools namely have explicit criteria, by which they pick peer mediators. It is important for the future mediator to have communicative and social skills and to be emphatic and responsible. It turns out that the level of empathy is higher among peer mediators in comparison to other pupils. However, when measuring the general self-esteem, there was no difference between peer mediators and other pupils. The results also show that pupils, who are academically more successful, decide to become peer mediators. The research gives insight into the problems with which peer mediation faces, especially the mistrust of the school staff and pupils.
Sekundarne ključne besede: peer mediation;pupils;conflicts;resolve;empathy;selfesteem;master theses;
URN: URN:SI:UM:
Vrsta dela (COBISS): Magistrsko delo/naloga
Komentar na gradivo: Univ. v Mariboru, Filozofska fak., Oddelek za psihologijo
Strani: IV, 104 f., 23 f. pril.
ID: 8728950