analiza žanrskih prvin jugoslovanskega partizanskega filma
Povzetek
Filmi na temo partizanskega boja med drugo svetovno vojno so se snemali celotno obdobje socialistične Jugoslavije. Ker je bilo to obdobje razmeroma dolgo in ker so se v tem času močno spreminjali politični, socialni in estetski konteksti, so bili filmi, ki so nastali v tem času, neogibno raznoliki. Avtor prispevka se posledično sprašuje, ali je glede na to sploh mogoče govoriti o jugoslovanskem partizanskem filmu kot konsistentnem žanru? Da bi odgovoril na to vprašanje, analizira najpomembnejše celovečerce s partizansko tematiko. Tu ugotavlja, da so jugoslovanski partizanski filmi preveč heterogeni, da bi jih povezovalo karkoli drugega od njihove vsebine same, se pravi partizanskega boja. Ker na drugi strani med vsemi posnetimi partizanskimi filmi izstopajo spektakularni akcijski celovečerci iz sedemdesetih let (obdobje t. i. "rdečega vala"), za katere je vendarle značilna izrazita stilistična koherentnost, avtor nadalje ugotavlja, da so znotraj tega širokega filmskega okvira žanrsko konsistentni vsaj ti filmi. Da bi jih ločil od partizanskih filmov nasploh, jih poimenuje partizanarice, pri čemer ga v drugem delu besedila zanima, katere so formalne in vsebinske žanrske značilnosti tega segmenta partizanskih filmov. Odgovora na to vprašanje se loteva s pomočjo strukturalistične metode, ki jo je za analizo filmskih žanrov razvil Will Wright. Konkretno mu analiza priča tako o močnih strukturnih analogijah med tema žanrom hollywoodskega vesterna in partizanarice kot tudi na strukturno konsistentnost partizanaric samih.
Ključne besede
Film;Filmske zvrsti;Partizani;Jugoslavija;
Podatki
Jezik: |
Slovenski jezik |
Leto izida: |
2012 |
Tipologija: |
1.01 - Izvirni znanstveni članek |
Organizacija: |
UL FDV - Fakulteta za družbene vede |
UDK: |
791.222:94(497.1)"1941/1945" |
COBISS: |
31228509
|
ISSN: |
0040-3598 |
Matična publikacija: |
Teorija in praksa
|
Št. ogledov: |
2834 |
Št. prenosov: |
161 |
Ocena: |
0 (0 glasov) |
Metapodatki: |
|
Ostali podatki
Sekundarni jezik: |
Angleški jezik |
Sekundarni povzetek: |
Films about partisan struggle against foreign occupation during WW II were made during the entire period of socialist Yugoslavia (1945-1989). Since this period was relatively long and political as well as aesthetic frameworks often changed in those decades, there are not only numerous Yugoslavian partisan films, but they are also extremely diverse. Accordingly, can one talk about Yugoslavian partisan film as a stable film genre at all? After a historical overview of the key developments in the history of Yugoslavian films, the author argues that these films are actually too diverse to be understood as a film genre in any meaningful sense of the word. The only thing that is common to them is their topic, partisan resistance to the foreign occupation, but besides that there is nothing that connects them into any stylistically or even ideologically meaningful whole. Having said that, he proceeds by arguing that within this large and stylistically unspecified framework of Yugoslavian partisan film there is one important segment which can nevertheless be understood as a genre. More specifically, he refers to the set films made during the 1970s as part of the ideological 'normalisation' following Tito's clampdown on nationalist elites. The author defines them as 'partisan westerns' and employs the structuralist method developed by Will Wright to identify their stable narrative and stylistic elements. |
Sekundarne ključne besede: |
Film;Film genres;Partisans;Yugoslavia; |
URN: |
URN:NBN:SI |
Vrsta dela (COBISS): |
Delo ni kategorizirano |
Strani: |
str. 301-332, 439 |
Letnik: |
ǂLetn. ǂ49 |
Zvezek: |
ǂšt. ǂ2 |
Čas izdaje: |
mar.-apr. 2012 |
ID: |
9095314 |