(magistrsko delo)
Saša Šabjan (Avtor), Marija Ovsenik (Mentor), Mojca Dobnik (Komentor)

Povzetek

Zdravstvena nega je interdisciplinarna veda, ki zajema samostojno dejavnost, kamor sodijo diagnostika, načrtovanje, organizacija, izvajanje in kontrola vseh aktivnosti, ki se znotraj zdravstvene nege izvajajo. Samostojno lahko aktivnosti zdravstvene nege izvajajo tisti zdravstveni delavci, ki imajo ustrezno izobrazbo, so zanje usposobljeni in imajo za izvajanje ustrezne materialne in delovne pogoje, torej so kompetentni. Kompetentnost namreč obsega vsa znanja, spretnosti in sposobnosti, ki jih je zdravstveni delavec pridobil s formalnim ali kontinuiranim izobraževanjem, pri delu ali z drugimi izkušnjami (Može, 2005). Namen magistrske naloge je bil raziskati stališča izvajalcev zdravstvene nege o dejavnikih, ki vplivajo na kompetentno izvajanje negovalnih aktivnosti ter oblikovati model kompetentnega izvajanja le-teh. Raziskovalna metodologija. Analizirali smo domačo in tujo literaturo iz strokovnega področja. Uporabili smo kvantitativno in kvalitativno metodo dela. Izvedli smo raziskavo, ki je temeljila na anketi, sestavljeni iz vprašanj odprtega in zaprtega tipa. Raziskava je potekala v Splošni bolnišnici Murska Sobota v mesecu juliju 2015. Od razdeljenih 200 anketnih vprašalnikov smo dobili vrnjenih 95 vprašalnikov, kar je predstavljalo naš vzorec. Omejitve. Nekatere ankete so bile nepopolno izpolnjene, kar smo upoštevali pri statistični obdelavi podatkov. Rezultati. Zaposleni v zdravstveni negi se v veliki večini strinjajo, da kompetentno izvajajo svoje aktivnosti. To ne velja pri trditvi »imam na razpolago dovolj časa za izvedbo aktivnosti« in »imamo na oddelku dovolj kadra«. Razlike med starostnimi skupinami so bile statistično pomembne pri dveh trditvah: »imam veliko praktičnih in življenjskih izkušenj« in »imam na razpolago dovolj časa za izvedbo aktivnosti«. Prav tako se čutijo dovolj kompetentne za izvajanje aktivnosti in nalog, ki so jim v procesu zdravstvene nege dodeljene. Slabi dve tretjini anketirancev pozna dokumente, kjer so opredeljene njihove kompetence in odgovornosti, 45 od 56 anketiranih je te dokumente znalo tudi našteti. Od 73 anketirancev jih je 21 mnenja, da lahko vplivajo na dejavnike, ki vplivajo/ovirajo kompetentno izvajanje negovalnih aktivnosti, 52 pa jih je mnenja, da na dejavnike ne morejo vplivati. Sklep. Osnova za izvajanje kvalitetne zdravstvene nege so znanje, strokovnost in praktična usposobljenost zdravstvenih delavcev. Zdravstveni delavci v procesu zdravstvene nege ne smejo biti samo izvajalci, ampak morajo biti aktivni subjekti v procesu dela. Izvedena raziskava je pokazala, da je za kompetentno izvajanje zdravstvene nege potrebno teoretično znanje, praktične izkušnje, specialna strokovna znanja in velik nabor pozitivnih osebnostnih lastnosti in sposobnosti.

Ključne besede

kompetence;zdravstvena nega;znanje;sposobnosti;osebnostne lastnosti;kompetenčni model;

Podatki

Jezik: Slovenski jezik
Leto izida:
Tipologija: 2.09 - Magistrsko delo
Organizacija: UM FZV - Fakulteta za zdravstvene vede
Založnik: [S. Šabjan]
UDK: 616-083(043.2)
COBISS: 2219172 Povezava se bo odprla v novem oknu
Št. ogledov: 1218
Št. prenosov: 218
Ocena: 0 (0 glasov)
Metapodatki: JSON JSON-RDF JSON-LD TURTLE N-TRIPLES XML RDFA MICRODATA DC-XML DC-RDF RDF

Ostali podatki

Sekundarni jezik: Angleški jezik
Sekundarni naslov: A MODEL OF COMPETENT IMPLEMENTATION OF HEALTH CARE ACTIVITIES
Sekundarni povzetek: Nursing is an interdisciplinary science that covers the independent activities such as diagnostics, planning, organization, implementing and control of all activities within the health care. Only properly trained and qualified staff with appropriate material and operating conditions can is competent to perform nursing activities. Nursing competence includes all the knowledge, skills and abilities that the health worker has acquired through formal and continuous education, occupational or other experience (Može, 2005). The purpose of the master's thesis was to investigate the views of nursing personel on the factors affecting competent execution of nursing activities and develop a model of competent implementation thereof. Research methodology. We have analyzed the domestic and foreign literature covering this profession. We used quantitative and qualitative methods of work. We carried out a research, which was based on a survey consisting of open and closed questions. The survey was conducted in Murska Sobota General Hospital in July 2015. 95 percent of the 200 questionnaires distributed were returned, representing our sample. Limitations. Some surveys were not answered correctly, which was taken into account in statistical data processing. Results. Employees in nursing department believe in the vast majority, that they competently carry out their activities. This does not apply in the statement "I have sufficient time to carry out activities" and "we have enough staff in the department." The differences between age groups were statistically significant in two statements: "I have a lot of practical and life experiences" and "I have sufficient time to carry out activities." The employees also feel competent enough to carry out the activities and tasks that are assigned to them in the process of nursing. Almost two thirds of respondents are familiar with the documents, defining their competences and responsibilities, 45 out of 56 also knew to list those documents. 21 of the 73 respondents believe they can influence/hinder the factors for competently exercising of nursing activities, 52 of them believe the factors can not be controlled. Conclusion. The basis for quality excercising of nursing are knowledge, expertise and practical qualifications of health professionals. Health care workers in nursing must not only be its performers, but must be active subjects in the process of work. Conducted research has shown that the competent execution of nursing care requires theoretical knowledge, practical experience, special skills and a great set of positive personal qualities and abilities.
Sekundarne ključne besede: competence;healthcare;knowledge;skills;personal qualities;competence mode;
URN: URN:SI:UM:
Vrsta dela (COBISS): Magistrsko delo/naloga
Komentar na gradivo: Univ. v Mariboru, Fak. za zdravstvene vede
Strani: IX, 99 str., 14 str. pril.
ID: 9140744