magistrsko delo
Povzetek
Magistrsko delo se osredotoča na obravnavo razvoja matematične terminologije v osnovnošolskih učbenikih, in sicer v obdobju od 18. stoletja, ko izidejo Pohlinove Bukvice za rajtengo (1781), do štiridesetih let 20. stoletja, ko izidejo Računice za ljudske šole I-IV. V teoretičnem delu so sprva opredeljeni osnovni pojmi (termin, terminologija; matematika, aritmetika, algebra, geometrija, logika idr.), nato pa so učbeniki obravnavani v prostoru in času - kot del določenega šolskega sistema; predstavljeni so tudi učni načrti za poučevanje matematike in avtorji oz. prevajalci izbranega nabora matematičnih učbenikov. Izbrano učbeniško gradivo je v nadaljevanju magistrskega dela predstavljeno tudi na vsebinski in jezikovno-stilni ravni. Temeljna raziskovalna vprašanja so bila vezana na ustaljevanje matematičnega izrazja in okoliščine, ki so vplivale na ta proces. V analitičnem delu izpisu strokovnega izrazja sledita njegova klasifikacija in analiza na besednovrstni, izrazni in pomenski ravni; preverjen je tudi izvor zbranega izrazja in njegova prisotnost v izbranih splošnih in terminoloških slovarjih. Ugotovitev, da je kar 83 % izrazov neprevzetih, je presenetljiva. Prav tako je presenetljivo, da določeni izrazi, ki so še danes v rabi, v Vadnalovem slovarju Matematična terminologija (1974) niso zajeti; med nezajetimi pa so tudi izrazi, ki jih SSKJ vsebuje. V magistrskem delu je bilo med drugim ugotovljeno, da se v starejšem učbeniškem gradivu zaradi individualnih terminoloških oz. jezikovnih prizadevanj pojavljajo večje razlike na vseh preučevanih nivojih in da je v vseh učbenikih v okviru obravnavane terminologije malo večpomenskih izrazov in homonimov. Ustaljevanje izrazja se v novejših učbenikih kaže tudi z rabo enotne terminologije in izrazov, ki so bili v splošne slovarje sprejeti kot matematični termini; delež izrazov, ki so zajeti v SSKJ, je vedno večji, delež izrazov, ki jih v SSKJ ne zasledimo ali pa se pojavljajo le kot enakoizraznice slovarskim iztočnicam, je vedno manjši. V obravnavanih učbenikih je prisotna tudi sopomenskost izrazja, vendar je v novejših učbenikih zaradi ustaljevanja matematične terminologije manj izrazita.
Ključne besede
magistrska dela;terminologija;termin;matematika;razvoj;šolstvo;učbeniki;slovenščina;terminološki slovarji;
Podatki
Jezik: |
Slovenski jezik |
Leto izida: |
2016 |
Tipologija: |
2.09 - Magistrsko delo |
Organizacija: |
UM FF - Filozofska fakulteta |
Založnik: |
[L. Radosavljević] |
UDK: |
811.163.6'373.46:51(075)"17/19"(043.2) |
COBISS: |
22683656
|
Št. ogledov: |
1214 |
Št. prenosov: |
87 |
Ocena: |
0 (0 glasov) |
Metapodatki: |
|
Ostali podatki
Sekundarni jezik: |
Angleški jezik |
Sekundarni naslov: |
The development of terminology in the textbooks for the teaching of mathematics from the 18th to the 20th century |
Sekundarni povzetek: |
This master thesis focuses on dealing with the development of mathematical terminology in elementary school textbooks, in the period from the 18th century, when they publish Pohlin's Bukvice za rajtengo (1781), to the forties of the 20th century, when they publish Računice za ljudske šole I-IV. The theoretical part at first defines basic concepts (term, terminology, mathematics, arithmetic, algebra, geometry, logic, etc.). Then it deals with textbooks in space and time - as a part of a particular school system; it also presents the curricula for teaching mathematics and the authors respectively translators of the selected set of mathematical textbooks. Further on the selected textbook material in the master thesis is presented on a substantive and linguistic-stylistic level. The basic research questions were linked to the stabilization of mathematical terminology and the circumstances that had an impact on this process. In the analytical part, the extract of terminology is followed by its classification and analysis on word, expressive and semantic level; the origin of collective expression and its presence in the selected general and terminological dictionaries were verified. The finding that 83 % terms have not been taken over is astounding. It is also surprising that certain terms that are still in use today, are not included in Vadnal's dictionary Mathematical terminology (1974); among the not included ones are also expressions, which are contained in The Dictionary of Slovenian Literary Language (SSKJ). In the thesis, we found out, among others that in earlier textbook material there are significant differences on all studied levels because of individual terminological or linguistic efforts. In all textbooks, the presented terminology includes only a few polysemantic words and homonyms. The stabilizing of terminology in newer textbooks also shows the use of consistent terminology and expressions, which have been accepted in general dictionaries as mathematical terms; the share of terms contained in the SSKJ is growing, the share of terms not found in the SSKJ or found only as homonyms to lexical cues, is decreasing. The discussed textbooks also include synonymy terminology, but in newer textbooks it is less pronounced because of the stabilization of mathematical terminology. |
Sekundarne ključne besede: |
master theses;terminology;term;mathematics;development;education;textbooks;Slovenian language;terminological dictionaries; |
URN: |
URN:SI:UM: |
Vrsta dela (COBISS): |
Magistrsko delo |
Komentar na gradivo: |
Univ. v Mariboru, Filozofska fak., Oddelek za slovanske jezike in književnosti |
Strani: |
318 str. |
ID: |
9175325 |