Sekundarni povzetek: |
Cilj disertacije je analizirati medsebojno odvisnost čezmejnih združitev in prevzemov ter kakovosti institucionalnega okolja in prepoznati ekonomske učinke, nastale kot posledica te zveze na makroekonomski ravni v 22-ih evropskih tranzicijskih državah v obdobju med letoma 2000 in 2014. Naša osnovna hipoteza je, da sta uspeh in vztrajnost pri izvajanju institucionalnih reform dejavnika, ki odločilno vplivata na ekonomsko uspešnost čezmejnih združitev in prevzemov v tranzicijskih državah. Dinamično zvezo med ekonomskimi učinki čezmejnih združitev in prevzemov ter kakovostjo institucionalnega okolja smo raziskali s pomočjo sistemske cenilke posplošene metode momentov. Glede na to, da so potencialne koristi neposrednih tujih investicij opredeljene z institucionalno ureditvijo, smo v naših kalkulacijah uporabili različne kazalnike upravljanja, tako posamično kot v njihovi interakciji s čezmejnimi združitvami in prevzemi. S pomočjo empirične analize smo določili, kateri vidiki institucionalnega okolja so največ prispevali k ekonomskim vplivom čezmejnih združitev in prevzemov, prek njihove vzajemne povezave z neposrednimi tujimi investicijami, da bi se lahko osredotočili predvsem na ta področja.
Naši rezultati kažejo, da imajo čezmejne združitve in prevzemi negativen vpliv na BDP na prebivalca v začetnem obdobju. Ta negativen vpliv, ki se uresničuje v letu realizacije združitve in prevzema, lahko pojasnimo z naraščajočo brezposelnostjo in izrinjanjem manj učinkovitih podjetij, ki ne morejo vzdržati konkurenčnega pritiska na domačem trgu. Vpliv za eno leto odloženih odloženih čezmejnih združitev in prevzemov je pozitiven in pomemben, kar nakazuje, da ima lahko ta tip NTI odložen učinek. Vendar tovrstne NTI ne zagotavljajo dolgoročnega pozitivnega ekonomskega vpliva na tranzicijske države gostiteljice, ker so lahko motivirane z rentno usmerjenimi (»rent-seeking«) aktivnostmi. Opažamo, da je splošna kakovost institucionalnega okolja (merjena s pomočjo kazalnikov upravljanja Svetovne Banke in EBRD kazalnikov o napredku strukturnih reform) pomembna za BDP na prebivalca tako v krajšem kot daljšem časovnem obdobju. Po drugi strani so v začetnem obdobju njegove interakcije s čezmejnimi združitvami in prevzemi negativne ali niso statistično pomembne. Vse dimenzije upravljanja stimulirajo GDP per capita države gostiteljice v tranziciji. Naše ugotovitve kažejo, da višja raven čezmejnih združitev in prevzemov z negativnim vplivom izravnava pozitiven učinek nadzora korupcije in pravne države na BDP na prebivalca, tako v krajšem kot daljšem časovnem okviru. Ugotovljeno je bilo, da sta glas in odgovornost pomembna za pojasnjevanje vpliva NTI na BDP na prebivalca.
Ko gre za vpliv na domače investicije, ugotavljamo, da sočasne čezmejne združitve in prevzemi prispevajo k učinku izrinjanja (»crowding-in«), medtem ko njihova odložena spremenljivka povzroča učinek kopičenja (»crowding-in«) investicij. Dolgoročni vpliv teh transakcij je tudi negativen in pomemben (ob kontroli skupnega indeksa institucionalne kakovosti in posamičnih kazalnikov upravljanja), kar kaže, da tuji vlagatelji s časom prispevajo k zmanjšanju konkurence na domačem trgu. Pokazali smo, da tuje vlagatelje lahko motivirajo rentno usmerjeni interesi, utemeljeni na dejstvu, da je imela soodvisnost čezmejnih združitev in prevzemov ter splošne kakovosti institucionalnega okolja negativen vpliv na domače investicije. Ne moremo potrditi hipoteze, da sta skupna institucionalna reforma (kakor tudi hitrost njene implementacije) in njena interakcija s čezmejnimi združitvami in prevzemi spodbudili domače vlagatelje v evropskih tranzicijskih državah. Ugotovili smo, da je politična stabilnost imela pozitiven učinek na domače investicije in da je med kazalniki institucionalnega okolja edina pomembna spremenljivka. To pripelje do sklepa, da je zagotavljanje stabilnega političnega okolja ključni dejavnik domačih investicij v tranzicijskih državah. Edina pomembna interakcija z negativnim učinkom na d |