magistrsko delo
Lara Hodej (Avtor), Milena Košak Babuder (Mentor), Janez Jerman (Komentor)

Povzetek

Končni kriterij bralne pismenosti je bralno razumevanje. Da bralec prebrano razume, mora imeti izoblikovano pozitivno stališče do branja, mora razumeti vsebino besedila in sam proces branja. Tehnika branja mora biti avtomatizirana, bralec pa morarazumeti ter uporabiti različne kognitivne in metakognitivne bralne strategije. Učenci z učnimi težavami na področju branja imajo težave na enem ali več izmed zgoraj omenjenih področji, do katerih lahko pride zaradi različnih dejavnikov v posamezniku in/ali okolju. Primarni primanjkljaji na področju avtomatizacije dekodiranja lahko vplivajo tudi na pojav dodatnih, sekundarnih, težav npr. bralne anksioznosti, ali pa lahko slednja poglablja težave z bralnim razumevanjem. Učenci s specifičnimi učnimi težavami imajo lahko tudi primanjkljaje na področju metakognitivnega zavedanja, vendar jim lahko na drugi strani usvojene metakognitivne strategije pomagajo pri kompenzaciji prvotnih primanjkljajev. Rezultati tujih raziskav nakazujejo, da prisotnost psa pozitivno vpliva na bio, psiho in socialno področje človekovega razvoja, zato so se pojavili programi vključevanja terapevtskih živali v terapevtske procese. Eden izmed programov je tudi program Izobraževanje s pomočjo psa, ki vključuje delo terapevtskega psa v vzgojno-izobraževalnem procesu. Izoblikovali so se tudi programi, v katerih učenci berejo psom. Rezultati teh programov nakazujejo vpliv na zmanjšano bralno anksioznost sodelujočih učencev. Na podlagi programa avtorice D. Melanlioʇlu, ki je preverjala vpliv metakognitivnih bralnih strategij na bralno anksioznost, in načel programa Izobraževanje s pomočjo živali, smo za namene magistrskega dela oblikovali in izvedli trening poučevanja metakognitivnih bralnih strategij s pomočjo psa in preverili vpliv na poznavanje in uporabo metakognitivnih bralnih strategij, bralno razumevanje in bralno anksioznost devetih petošolcev z učnimi težavami. Rezultati raziskave kažejo, da se je pri vključenih učencih statistično pomembno povečalo poznavanje metakognitivnih bralnih strategij po treningu v primerjavi s prvotnim ocenjevanjem stanja. Pri bralnem razumevanju in bralni anksioznosti ni bilo statistično pomembnih razlik med začetnim in končnim testiranjem. Nakazuje se tudi trend povezave med poznavanje metakognitivnih bralnih strategij in bralnim razumevanjem, vendar zaradi premajhnega števila vključenih učencev le-ta ni statistično pomembna. Rezultati nakazujejo, da so ob sistematičnem, eksplicitnem poučevanju kognitivnih in metakognitivnih strategij učenci pridobili metakognitivne bralne strategije. Sklepamo, da bi ob nadaljnjem rednem urjenju uporabe metakognitivnih strategij ob zagotavljanju povratnih informacij učitelja in ob procesu dozorevanja učenci le-te avtomatično uporabljali, kar bi vplivalo na boljše bralno razumevanje in manjšo bralno anskioznost vključenih učencev.

Ključne besede

bralna anksioznost;bralno razumevanje;metakognitivne bralne strategije;izobraževanje s pomočjo psa;trening;poučevanje;

Podatki

Jezik: Slovenski jezik
Leto izida:
Tipologija: 2.09 - Magistrsko delo
Organizacija: UL PEF - Pedagoška fakulteta
Založnik: [L. Hodej]
UDK: 028:159.95(043.2)
COBISS: 17073411 Povezava se bo odprla v novem oknu
Št. ogledov: 334
Št. prenosov: 64
Ocena: 0 (0 glasov)
Metapodatki: JSON JSON-RDF JSON-LD TURTLE N-TRIPLES XML RDFA MICRODATA DC-XML DC-RDF RDF

Ostali podatki

Sekundarni jezik: Angleški jezik
Sekundarni naslov: Impact of the dog-assisted metacognitive reading strategies on the students’ reading anxiety and reading comprehension
Sekundarni povzetek: Endpoint criterion of reading literacy is reading comprehension. The reader must have a positive attitude towards the act of reading, understand the text contents and the reading process for them to be able to comprehend it. The reading technique must be automated, and various cognitive and metacognitive reading strategies have to be understood and used. Students with reading-related learning disabilities can struggle in one or more areas mentioned above, caused by various individual and/or environmental factors. Primary deficits of automated decoding can affect the occurrence of additional, secondary deficits, for example reading anxiety or progressing reading comprehension issues. Additionally, students with specific learning disabilities can develop deficits in the area of metacognitive awareness, although they are able to compensate the primary deficits using acquired metacognitive strategies. Previous research suggests that the presence of a dog positively affects biological, psychological and social aspects of human development, thus programmes were launched integrating therapy dogs in the therapy process. One of such programmes is Dog Assisted Education, which integrates the work with a therapy dog into the educational process. Programmes where pupils read to the dogs were also initiated and their results suggest there is a reduction in reading anxiety among the participants. Based on D. Melanlioʇlu's programme, which tests the impact of metacognitive reading strategies on reading anxiety, and the principles of the Animal Assisted Education programme, we designed and completed a dog-assisted metacognitive reading strategy training in nine fifth-grade students with learning disabilities. We measured its effect on the knowledge and usage of metacognitive reading strategies, reading comprehension and reading anxiety. Knowledge of metacognitive reading strategies of participants after the completed training was statistically significantly higher compared to the pre-training assessment. The training did not have a statistically significant effect on reading comprehension or reading anxiety. There is a trend towards increased reading comprehension with enhanced knowledge of metacognitive reading strategies, however the sample size was too small to detect statistically significant differences. Overall, the results suggest that pupils acquired metacognitive reading strategies through systematic and explicit training of cognitive and metacognitive strategies. We hypothesize that with regular continued metacognitive strategy training accompanied by instructor-provided feedback during development, pupils would automatically use the acquired techniques, which would have a positive effect on reading comprehension and would reduce reading anxiety of the participants.
Sekundarne ključne besede: reading strategy;text comprehension;anxiety;bralna strategija;razumevanje besedila;anksioznost;
Vrsta datoteke: application/pdf
Vrsta dela (COBISS): Magistrsko delo/naloga
Komentar na gradivo: Univ. v Ljubljani, Pedagoška fak., Specialna in rehabilitacijska pedagogika
Strani: 104 str.
ID: 11757657