magistrsko delo
Povzetek
V magistrskem delu z naslovom Strategije reševanja geometrijskih problemov o zaporedjih in
oblikovanje posplošitev pri učencih 5. razreda se v teoretičnem delu ukvarjamo s tem, kaj je
matematični problem, predstavimo dve klasifikaciji (Fobisherjevo in Mialaretovo) in druge
delitve problemov, ki jih predstavi Cotič. Opišemo umestitev reševanja problemov v učnem
načrtu za matematiko in obravnavamo problemski pouk tako, da ga primerjamo s klasičnim
razlagajočim poukom. Naštejemo strategije, načine in postopke reševanja problemov,
vključimo tehniko reševanja problemov po Polyi in 6 faz reševanja problemov po Žakelj. Potem
predstavimo še posploševanje, ga definiramo in razdelimo na različne vrste posploševanj, ki jih
ponudi Ciosek. Posvetimo se tudi naraščajočim zaporedjem, ki so osrednji del naše raziskave,
prikažemo vlogo učitelja pri reševanju problemov in opišemo nekaj drugih raziskav, v katerih
se pojavljajo naraščajoča zaporedja ali se kaže vloga učiteljevega vodenja pri reševanju
problemov.
Empirični del je namenjen analizi strategij reševanja geometrijskih problemov iz naraščajočih
zaporedij. Vzorec so predstavljali naključni učenci 5. razreda osnovne šole z različnim učnim
uspehom pri matematiki. Pri raziskavi smo uporabili kvalitativni raziskovalni pristop ter
deskriptivno in kavzalno neeksperimentalno metodo pedagoškega raziskovanja. Z učenci smo
opravili individualne polstrukturirane intervjuje, v katerih so z našim vodenjem reševali 3
matematične probleme iz naraščajočih zaporedij. Medtem smo si beležili njihovo uspešnost,
hitrost, stopnjo pomoči in vrsto uporabljene strategije pri reševanju danih problemov. Rezultati
so pokazali, da učenci 5. razreda uporabljajo različne strategije reševanja problemov in nekateri
celo znajo izbrati ustrezno, najučinkovitejšo pot, ki jih bo kar najhitreje pripeljala do cilja in
rešitve. Rezultati raziskave kažejo tudi, da za naš vzorec učencev obstaja pozitivna povezanost
med učno uspešnostjo učenca pri matematiki in uspešnostjo pri reševanju danih matematičnih
problemov. Ugotovili smo, da učno šibkejši učenci potrebujejo za reševanje problemov več
časa in učiteljeve pomoči. Čeprav so skoraj vsi prišli do pravila vsaj enega naraščajočega
zaporedja, so povsem samostojnega posploševanja in oblikovanja pravila zmožni le nekateri
učenci.
Ključne besede
matematični problem;strategije reševanja problema;pouk matematike;posploševanje;zaporedje;
Podatki
Jezik: |
Slovenski jezik |
Leto izida: |
2022 |
Tipologija: |
2.09 - Magistrsko delo |
Organizacija: |
UL PEF - Pedagoška fakulteta |
Založnik: |
[A. Vaupotič] |
UDK: |
512:373.3(043.2) |
COBISS: |
126393091
|
Št. ogledov: |
741 |
Št. prenosov: |
167 |
Ocena: |
0 (0 glasov) |
Metapodatki: |
|
Ostali podatki
Sekundarni jezik: |
Angleški jezik |
Sekundarni naslov: |
Geometric problem-solving strategies on sequences and generalizations in primary school students in grade 5 |
Sekundarni povzetek: |
The theoretical part of the master's thesis, titled Geometric Problem-Solving Strategies on
Sequences and Generalizations in Primary School Students in Grade 5, treats what a
mathematical problem is, how mathematical problems are classified (Fobisher and Mialaret)
and divided (Cotič). We describe where mathematical problems are located in the curriculum
of mathematics and what problem-based learning is compared to traditional learning. Problem
solving strategies and procedures are presented (Polya’s problem solving technique and
Žakelj’s 6 phases of problem solving) with the definition of generalization and its different
sorts. In addition, a description of growing patterns is offered, how important teacher’s role is
in problem solving and leading to some researches similar to ours and their conclusions.
The empirical part presents the analysis of problem solving strategies on growing patterns. We
interviewed random grade 5 students with different average grades in Mathematics and used
qualitative research approach and descriptive and casual non-experimental method of
pedagogical research. Students were solving 3 mathematical problems based on growing
patterns by our lead. Meanwhile, we recorded their performance, speed, level of assistance and
the type of strategy they used in solving given problems. The data were than categorized and
processed using the IBM SPSS Statistic 22 program. We noticed that grade five students use
different problem solving strategies and some of them are even capable of choosing the most
effective way, which will lead them to the solution the fastest. The results have shown there is
a positive correlation between the learning achievement in mathematics and accomplishment
in solving the given mathematical problems for our group of 25 students. Research also shows
that students with lower learning capabilities need more time and teacher’s assistance to solve
a problem. Even though almost everyone formed a rule of at least one growing pattern, only a
few are skilled enough to generalize and form a rule independently. |
Sekundarne ključne besede: |
Osnovnošolsko učenje in poučevanje;Matematika;Algebra;Reševanje problemov;Univerzitetna in visokošolska dela; |
Vrsta datoteke: |
application/pdf |
Vrsta dela (COBISS): |
Magistrsko delo/naloga |
Komentar na gradivo: |
Univ. v Ljubljani, Pedagoška fak., Poučevanje, Poučevanje na razredni stopnji z angleščino |
Strani: |
VI, 68 str. |
ID: |
16811133 |