ot knigi Moja njiva k Podobam iz sanj

Povzetek

V prispevku je obravnavan problem nastajanja ciklov v umetniških delih Ivana Cankarja; zgled sta dve knjigi, ki združujeta kratko prozo iz zadnjega, ljubljanskega obdobja Cankarjeva ustvarjanja: Moja njiva in Podobe iz sanj. Težišče obravnave predstavljata kompozicijski zgradbi obeh del in soodnosnost njunih delov. Ob analizi knjige kratke proze Moja njiva lahko govorimo o novem "konstruktivnem principu" (J. Tinjanov) ali konstruktivnem mehanizmu umetnostne semantizacije v Cankarjevih delih. Posamezne zbirke (cikle) novel in povesti, ki so za pisatelja že postale tradicionalne, nadomešča knjiga, ki po načelu montažne kompozicije združuje več ciklov, od katerih ima vsak svojo lastno ciklično dominanto. Zbirke, združene pod enim naslovom, predstavljajo novo raven medsebojnega povezovanja: notranje ciklične povezave ne zadoščajo več, zato je nujna izpostavitev skupne, združujoče idejne dominante. To postane del svojevrstnega določanja ustvarjalnega rezultata na meji med dvema obdobjema, med dunajskim in ljubljanskim; v ciklih, ki sestavljajo knjigo, odmevajo predhodna dela, in na podlagi tega se gradijo obsežneje ciklične verige. Poleg tega nova žanrska oblika zahteva od bralca, da vzpostavi nove asociacijske povezave, ter s tem spodbuja njegovo ustvarjalnost. Avtor se nujnosti tega procesa zaveda, zato napiše Uvod, ki pojasnjuje ustvarjalno idejo ter tako ustrezno usmerja bralčevo misel. V kasnejših Cankarjevih delih, ki jih opredeljuje ciklična zgradba, se ohrani težnja po večji združujoči obliki - knjigi. Podobe iz sanj so popolnoma nov pojav; v tem delu pojem "cikel" ne more zajeti vseh specifik, ki se pojavijo pri združevanju in povezovanju raznovrstnih del kratke proze (novel in povesti, simboličnih novel in pesmi v prozi, ki so napisane že v duhu ekspresionizma) v celoto. To je resnično "knjiga", nekaj vmesnega med novih fragmentarnim (novelističnim) romanom in ciklom. Z drugimi besedami, pred nami je eden od žanrskih rezultatov procesa ciklizacije iz prve polovice 20. stoletja. Gre za fenomen, ki je nastal v trenutku, ko ciklične povezave ne zadostujejo več, roman pa ni več obvezen.

Ključne besede

Cankar;Ivan;1876-1918;

Podatki

Leto izida:
Tipologija: 0 - Ni določena
Organizacija: UL FF - Filozofska fakulteta
UDK: 821.163.6.09-32 Cankar Iv.
COBISS: 71923042 Povezava se bo odprla v novem oknu
Št. ogledov: 84
Št. prenosov: 7
Ocena: 0 (0 glasov)
Metapodatki: JSON JSON-RDF JSON-LD TURTLE N-TRIPLES XML RDFA MICRODATA DC-XML DC-RDF RDF

Ostali podatki

Sekundarni jezik: Slovenski jezik
Sekundarni povzetek: The issue of the coming into being of prose cycles in the work of Ivan Cankar is addressed through discussion of two books that combine short prose and the final, Ljubljana period of Cankar's writing: Moja njiva and Podobe iz sanj. The discussion focuses on the composition of both works and the interaction of their parts. In analysing the book of short prose Moja njiva we can talk about a new "principle of construction" (Tinjanov) or construction mechanism of artistic semanticisation in Cankar's work. Individual collections (cycles) of novellas and tales that had already become traditional for the writer are replaced by books that through the principle of montage combine a number of cycles, each with its own cyclical dominance. Collections gathered under one title represent a new level of inter-connection: internal cyclical links are no longer enough, so it is necessary to set up a dominant unifying idea. This becomes part of the determination of the creative results on the borderline between two periods - Vienna and Ljubljana; in the cycles that make up the book there are echoes of previous works on the basis of which an extensive cyclical chain is constructed. Moreover, new genres demand that the reader creates new associative links - thus the creative demands on the reader are increased. The author is aware of the need for this process, so provides an introduction that elucidates the creative idea and thus suitably directs the reader's efforts. In Cankar's later works with a cyclical construction the striving for a larger unifying form "the book" is maintained. Podobe iz sanj is a completely new phenomenon: here, the concept of "cycle" cannot embrace all the specific features that arise through the combining and linking into a whole of various short prose works (novellas and tales, symbolical novellas, and prose poems written in the spirit of Expressionism). This is actually a "book", something between the new fragmentary (novella-like) novel and a cycle. In other words, this is one of the generic results of the process of cyclisation of the first half of the 20th century. It is a phenomenon that came about when the cyclical link no longer sufficed and the novel was no longer obligatory.
Sekundarne ključne besede: slovenska književnost;moderna;simbolizem;kratka proza;literarni cikli;ciklizacija;Moja njiva;Podobe iz sanj;literarne študije;Slovene literature;symbolism;short prose;literary cyclus;cyclisation;
Strani: Str. 299-309
ID: 24207425
Priporočena dela:
, ot knigi Moja njiva k Podobam iz sanj
, (u interpretativno-analitičkom sustavu nastave slovenske novije proze)