Secondary abstract: |
V magistrskem delu smo preučevali spolne stereotipe moških in ženskih likov v otroških slikanicah. Zanimalo nas je, na kakšen način sta prikazana spola znotraj slikanic ter ali obstajajo temeljne razlike med knjigami, ki so dostopne v knjižnicah in na spletu, oziroma v knjigarnah. Magistrsko delo je razdeljeno na dva dela: teoretični in empirični del. Teoretični del se prične z uvodom, v katerem najprej razložimo ključen pomen knjig za razvoj spolne identitete med odraščanjem otroka (Narahara, Gender Stereotypes in Children's Picture Books 4). V sklopu teoretičnega dela predstavimo tudi pojme družbenega in biološkega spola, stereotipov ter spolnih stereotipov v otroški literaturi. Nato smo predstavili naše hipoteze, ki smo jih postavili na podlagi prebrane literature in logičnega sklepanja. Le-te si sledijo. - Moški in ženske v otroških slikanicah so predstavljeni v tradicionalno stereo tipičnih vlogah, tako v najbolj izposojenih kot v najbolje prodajanih knjigah. Novejše otroške slikanice (izdane leta 2010 in kasneje) vsebujejo manj spolnih stereotipov kot starejše knjige. Najbolj izposojene otroške slikanice vsebujejo več spolnih stereotipov kot najbolje prodajane slikanice. Knjige smo analizirali na dva načina - z deskriptivno in statistično analizo. Knjige smo najprej prebrali in označili lastnosti, ki so nam ob prvem branju izstopale v okviru spolnih stereotipov. Nato smo literaturo ponovno prebrali in izdelali sistem za kodiranje značilnosti, v katerem smo zajeli deset spolnih stereotipov, ki so prisotni v otroški literaturi, še natančneje, v otroških slikanicah. Le-ti so 1. spol glavnega lika, 2. prevladujoč spol vseh seštetih likov, 3. stereo tipični izgled, 4. tekmovalen/agresiven moški lik, 5. šibek ženski lik, 6. močan moški lik, 7. odvisen ženski lik, 8. uporaba modre barve za moške like in roza barve za ženske like, 9. stereo tipični delovni položaj ženskega lika in 10. izstopajoča materinska vloga ali prisotnost obeh staršev. Za vsak stereotip, ki ga je otroška slikanica vsebovala, smo dodelili eno točko in na koncu povzeli, koliko točk je prejela vsaka otroška slikanica z našega seznama izbranih knjig. Povprečna vrednost vseh knjig je bila 4,15 točk od možnih 10. Povprečna vrednost najbolj izposojenih otroških slikanic je znašala 4,7 točk, medtem ko je povprečna vrednost najbolje prodajanih otroških slikanic znašala 3,6 točk od možnih 10. Iz tega je sledilo, da smo potrdili našo prvo hipotezo - Moški in ženske v otroških slikanicah so predstavljeni v tradicionalno stereo tipičnih vlogah, tako v najbolj izposojenih kot v najbolje prodajanih knjigah - ker je najnižja vrednost otroške slikanice v sklopu kodiranja spolnih stereotipov znašala 2 točki, torej obstajajo spolni stereotipi v vseh analiziranih knjigah. Prav tako smo potrdili tudi tretjo hipotezo - Najbolj izposojene otroške slikanice vsebujejo več spolnih stereotipov kot najbolje prodajane slikanice - saj je bila povprečna vrednost kodiranja spolnih stereotipov za najbolj izposojene otroške slikanice višja (4,7 točk) kot povprečna vrednost kodiranja spolnih stereotipov za najbolje prodajane otroške slikanice (3,6). Pri preverjanju druge hipoteze smo primerjali povprečne vrednosti knjig z izidom pred letom 2010 in po letu 2010. Štiri knjige izmed 20 so izšle pred letom 2010, njihova povprečna vrednost kodiranja spolnih stereotipov je znašala 3,25, medtem ko je povprečna vrednost preostalih otroških slikanic znašala 4,375 točke od 10. Na podlagi teh rezultatov smo našo drugo hipotezo - Novejše otroške slikanice (izdane leta 2010 in kasneje) vsebujejo manj spolnih stereotipov kot starejše knjige - ovrgli. |