master's thesis
Povzetek
Kljub vse večjemu porastu interaktivnih spletnih gradiv veliko učiteljev za svoje delo še vedno uporablja gradiva v fizični obliki, najpogosteje učbenike. Učbeniki so med drugim posreden in tudi neposreden odraz družbe, njenih pogledov in vrednot, vključno s pogledom na spol. V magistrskem delu smo pozornost posvetili temu, kako izbrani osnovnošolski učbeniki slovenskih in tujih založnikov skozi vizualne podobe prikazujejo spol. Posebej smo se osredotočili na morebitne spolne stereotipe in oblike seksizma.
Raziskovanje smo razdelili na dva dela - teoretičnega in empiričnega. V teoretičnem delu smo najprej opredelili kaj učbenik je in kakšna je njegova vloga v učnem procesu. Nadaljevali smo z natančno opredelitvijo pojmov biološki spol (sex) in družbeno določeni spol (gender) ter izpostavili spolno tipiziranje, teorijo spolnih shem, posebno pozornost pa smo namenili še spolnim vlogam.
V empiričnem delu magistrskega dela smo primerjali štiri učbenike britanskega založnika (Messages 1, 2, 3 in 4) s štirimi učbeniki slovenskih založb (Touchstone 6, 7, 8 in 9). Analizirani učbeniki se uporabljajo pri pouku angleščine med šestim in devetim razredom. Pozorni smo bili na ilustracije, še posebej na to, kako so upodobljeni predstavniki obeh spolov. Analizo smo opravili na podlagi deset kriterijev, in sicer so to: število ženskih in moških likov, stereotipne upodobitve ženskih likov, stereotipne upodobitve moških likov, ženski poklici, moški poklici, aktivnosti, gospodinjska opravila in skrb za otroke, čustva pri ženskah, čustva pri moških in druge stereotipne upodobitve. Pri vsakem učbeniku smo najprej navedli opisno analizo, za lažjo primerjavo pa smo ustvarili tudi točkovni sistem vrednotenja. Za vsako od desetih kategorij, v kateri se je učbenik izkazal za primernega, je lahko osvojil po eno točko. Učbenike britanskih in slovenskih založb smo nato primerjali glede na določene kriterije.
Ključne besede
sexism;illustrations;master theses;
Podatki
Jezik: |
Angleški jezik |
Leto izida: |
2022 |
Tipologija: |
2.09 - Magistrsko delo |
Organizacija: |
UM FF - Filozofska fakulteta |
Založnik: |
[E. Kamenšek Krajnc] |
UDK: |
37.091.64(043.2) |
COBISS: |
105549315
|
Št. ogledov: |
219 |
Št. prenosov: |
30 |
Ocena: |
0 (0 glasov) |
Metapodatki: |
|
Ostali podatki
Sekundarni jezik: |
Slovenski jezik |
Sekundarni naslov: |
Prikaz spolov skozi vizualne podobe v osnovnošolskih učbenikih slovenskih in tujih založnikov |
Sekundarni povzetek: |
Textbooks are the foundation for teaching. Even though the use of interactive online materials is increasing, most teachers base their lessons on printed materials, most frequently textbooks, since these offer well-structured, organized and ready-made materials. However, textbooks also include cultural beliefs and values that impact children’s perception of the world and themselves. This thesis focuses on how textbooks present gender through visual imagery and what message they deliver to developing young individuals that rely on school and textbooks to provide models they can follow. The research is based on a comparison of 8 textbooks - Slovene publisher’s textbooks and those published by English publishing houses - concerning their use of stereotypical and sexist illustrations. We provide a theoretical background to the problem and highlight the importance of school and textbooks for forming gender identity. The empirical part of the thesis offers a descriptive analysis supported by feature coding and shows whether the attempts to eliminate gender differences in the classroom have been successful. |
Sekundarne ključne besede: |
seksizem;ilustracije;magistrska dela;Učbeniki;Spol (biologija);Stereotipi (socialna psihologija);Univerzitetna in visokošolska dela; |
Vrsta dela (COBISS): |
Magistrsko delo/naloga |
Komentar na gradivo: |
Univ. v Mariboru, Filozofska fak., Oddelek za angleški jezik in književnost |
Strani: |
1 spletni vir (1 datoteka PDF (XIV, 83 str.)) |
ID: |
14740526 |