magistrsko delo
Povzetek
Motnja pozornosti in hiperaktivnost (v nadaljevanju ADHD) je tesno povezana s težavami na socialnem področju, saj imajo otroci s to motnjo zaradi pomanjkljivo razvitega sistema inhibicije vedenja in posledično slabše samokontrole več težav z vzpostavljanjem in vzdrževanjem primernih socialnih odnosov v primerjavi s sovrstniki. Socialne veščine in prva prijateljstva se preko igre razvijajo že v zgodnjem otroštvu, ta razvoj pa je pri predšolskih otrocih z ADHD upočasnjen in pomanjkljiv.
Ker imata zgodnja detekcija in obravnava socialnih težav pri predšolskih otrocih z ADHD pomembno vlogo pri preprečevanju oz. zmanjševanju dejavnikov tveganja za stopnjevanje teh težav v kasnejših obdobjih posameznikovega življenja, smo s pomočjo različnih pripomočkov za merjenje socialnih veščin – Vprašalnika prednosti in težav, v namene raziskave prirejenega Vprašalnika socialnih veščin, sociometrične preizkušnje in funkcionalne ocene vedenja skušali dobiti vpogled v funkcioniranje 5-letnega dečka z ADHD na področjih komunikacijskih spretnosti, sodelovanja in medosebnih odnosov, prepoznavanja in izražanja čustev ter reševanja konfliktov. Ugotavljamo, da obstoji veliko različnih pripomočkov za merjenje socialnih veščin, a v magistrskem delu izpostavljamo in predstavljamo uporabo tistih, ki so v procesu začetnega pridobivanja podatkov in končne evalvacije na voljo specialnim in rehabilitacijskim pedagogom. Rezultati, pridobljeni s temi merskimi pripomočki, kažejo na šibkosti v socialnih veščinah predšolskega dečka z ADHD na različnih področjih.
V magistrskem delu zato predstavljamo sintezo rezultatov, pridobljenih z različnimi merskimi pripomočki. To predstavlja osnovo za prepoznavanje šibkih socialnih veščin, oblikovanje prednostnih ciljev in pripravo programa spodbujanja socialnih veščin ter načrta sprotnega spremljanja in evalvacije programa. Čeprav je pripravljen trening socialnih veščin v prvi vrsti namenjen otroku, vključenemu v raziskavo, ponujamo primere konkretnih aktivnosti, strategij in pristopov, ki smo jih vključili v program in jih je mogoče uporabiti tudi pri drugih predšolskih otrocih z in brez ADHD ter s podobnimi težavami na socialnem področju. Z magistrskim delom želimo izpostaviti pomembnost procesne naravnanosti pri pridobivanju začetnih podatkov kot osnovi za pripravo treninga socialnih veščin ter načrtovanje sprotne in končne evalvacije uspešnosti treninga socialnih veščin (v nadaljevanju TSV), saj lahko le s celostnim pristopom zgodnjega delovanja na socialnem področju pri predšolskih otrocih z ADHD v največji meri vplivamo na kasnejše funkcioniranje na socialnem in posledično tudi na drugih področjih.
Ključne besede
socialni razvoj;trening;
Podatki
Jezik: |
Slovenski jezik |
Leto izida: |
2020 |
Tipologija: |
2.09 - Magistrsko delo |
Organizacija: |
UL PEF - Pedagoška fakulteta |
Založnik: |
[E. Arko] |
UDK: |
376(043.2) |
COBISS: |
32449027
|
Št. ogledov: |
287 |
Št. prenosov: |
40 |
Ocena: |
0 (0 glasov) |
Metapodatki: |
|
Ostali podatki
Sekundarni jezik: |
Angleški jezik |
Sekundarni naslov: |
Social skills training program for preschool child with attention deficit hyperactivity disorder |
Sekundarni povzetek: |
Attention deficit hyperactivity disorder is closely related to problems in social development. Children with ADHD have more difficulties establishing and maintaining appropriate social relationships than their peers due to a poorly developed inhibitory system of behaviour and consequent poorer self-control. Social skills and first friendships normally develop through play from an early age, but preschool children with ADHD develop these skills more slowly and insufficiently.
Early detection and treatment of social problems in preschool children with ADHD play an important role in preventing or reducing risk factors for the escalation of these problems in later life. With the help of various tools for measuring social skills – Strengths and Difficulties Questionnaire, for the research adapted Questionnaire of social skills, sociometric tests, and functional assessment of behavior, we tried to gain insight into the functioning of a 5-year-old boy with ADHD. He was tested in different areas: communication skills, cooperation and interpersonal relationships, recognizing and expressing emotions, and resolving conflicts. We find that there are many different tools for measuring social skills, though in thesis we highlight and represent the use of those that are available to special and rehabilitation educators in the process of initial data acquisition and final evaluation. The results of a preschool boy with ADHD, obtained with these measurement tools show a dispersion of weaknesses in different areas of social skills.
Therefore we present a possible way of synthesizing the results obtained with various measuring tools. This represents the basis for identifying weak social skills, setting priority goals, and preparing a program to promote social skills, as well as a plan for ongoing monitoring and evaluation of the program. Although the prepared social skills training is primarily intended for the child included in the research, we offer examples of concrete activities, strategies, and approaches that we have included in the program and can be used for other preschool children with and without ADHD and similar problems in the area of social skills. With this master's thesis, we want to emphasize the importance of process in obtaining initial data as the basis for preparing social skills training and planning ongoing and final evaluation of social skills training performance. Namely, only with a holistic approach to early social action in preschool children with ADHD can we have the greatest impact on later functioning in the social and consequently in other areas. |
Sekundarne ključne besede: |
pre-school child;hyperactivity;predšolski otrok;hiperaktivnost; |
Vrsta datoteke: |
application/pdf |
Vrsta dela (COBISS): |
Magistrsko delo/naloga |
Komentar na gradivo: |
Univ. v Ljubljani, Pedagoška fak., Oddelek za specialno in rehabilitacijsko pedagogiko, Posebne razvojne in učne težave |
Strani: |
135 str. |
ID: |
12076587 |